Moderaterna stärker laget med nya rekryteringar

Report this content

Moderaterna stärker laget inför valåret genom två seniora rekryteringar. Cherine Khalil blir ny presschef för Moderaterna och Martin Borgs blir nationell digital valledare.

Cherine Khalil har drygt tio års arbete av press- och kommunikationsarbete. Under Alliansregeringen arbetade hon som pressekreterare i Regeringskansliet. Dels för Ulf Kristersson då han var socialförsäkringsminister, dels för dåvarande arbetsmarknadsminister Hillevi Engström. Hon har även bakgrund som politisk sekreterare vid Moderaternas riksdagskansli. Cherine Khalil kommer närmast från tjänsten som teamchef samt press- och kommunikationsansvarig på Sveriges Byggindustrier.

- Moderaterna ska göra det partiet är bäst på, nämligen att visa att vi har politik som svarar på vår tids stora samhällsfrågor. Vass presskommunikation är en förutsättning för att få genomslag i debatten, och det gäller inte minst i en valrörelse. Jag ser verkligen fram emot att göra det här jobbet tillsammans med partiets alla skickliga företrädare och medarbetare, säger Cherine Khalil.

Martin Borgs tillträder en nyinrättad roll som nationell digital valledare. Uppdraget blir att utveckla och driva partiets digitala kommunikation under valåret. Borgs har tjugo års erfarenhet av digital opinionsbildning som kommunikationskonsult, opinionsbildare, dokumentärfilmare och författare. Han kommer från rollen som grundare och innovationschef på Miltton Labs.

- Det finns vissa uppdrag man inte kan tacka nej till. De är för viktiga, för roliga. Valrörelsen kommer att forma landet för många år framöver. Att nå väljare på nätet kommer vara avgörande i valet. Jag vill inte sitta på läktaren om det finns en viktig roll på plan, säger Martin Borgs.

Cherine Khalil tillträder tjänsten som presschef den 1 februari. Hon kommer att leda pressavdelningens arbete och rapporterar till partisekreterare Gunnar Strömmer. Cherine Khalil kommer även att ingå i Moderaternas partiledning.

- Med dessa nyckelrekryteringar på plats går vi in i valåret med ett mycket starkt team inom press och digitala medier. Cherine tillför mångårig erfarenhet av pressjobb och opinionsbildning, också under valår. Och det är en väldig tillgång att hon känner Moderaterna och partiets politik på djupet, säger partisekreterare Gunnar Strömmer.

Martin Borgs börjar sitt uppdrag i januari. Han blir en del av kommunikationsavdelningen och kommer rapportera till Moderaternas kommunikationschef Hampus Knutsson.

- Rollen som nationell digital valledare är ny för Moderaterna. Den innebär ett särskilt ansvar att implementera Moderaternas valstrategi digitalt, utveckla kampanjer i sociala medier och jobba operativt med kommunikation i partiets kanaler. Martin Borgs har varit engagerad i flera valrörelser i olika roller och är i dag en av de vassaste digitala opinionsbildarna i Sverige, avslutar kommunikationschef Hampus Knutsson.