• Moderaterna/

Uttalande av Moderaternas partiledare Ulf Kristersson med anledning av attackerna i Syrien natten till lördag

Report this content

- Vi har förståelse, både för ilskan mot den syriska regimen, och för att USA, Storbritannien och Frankrike nu agerar militärt. Det kommer sannolikt inte föra detta fruktansvärda krig närmare ett slut. Men det är en nödvändig markering mot den syriska regimen om att användningen av kemiska vapen är oacceptabel.

- Det är djupt beklagligt att Säkerhetsrådet genom Rysslands destruktiva agerande är helt låst i frågan, och inte förmår att samla världssamfundet till att få ett slut på konflikten.

- Med detta har dock USA, Storbritannien och Frankrike - med uttalat stöd från EU och Nato - till sist markerat en gräns för alla röda linjer som har passerats under de senaste åren. Det är en viktig signal.

Cherine Khalil
Presschef