Modul 1 och Secureguard inleder samarbete: Kraftfull säkerhetslösning för elektronisk handel Modul 1 Data AB och Secureguard ICT Products har skrivit ett avtal som innebär att Modul 1 kommer att kunna erbjuda Nokias firewall- och routerprodukter till sina kunder. Nokias produkter betraktas som en av marknadens mest modulära och kraftfulla säkerhetslösningar. Modul 1 är idag en stark aktör på området Internet och e-handel. Samarbetet med Secureguard och Nokia stärker Modul 1:s position som en attraktiv och kompetent totalleverantör av IT-lösningar med integration, kommunikation och säkerhet som nyckelbegrepp. - Vi är glada över att ha knutit ytterligare en ledande systemintegratör till oss, säger Lars Nordin som är ansvarig för Secureguard ICT Products. Detta visar betydelsen av att kunna erbjuda ledande produkter, som Nokia IP, till kunder som uppskattar kvalitet, flexibilitet och kompabilitet. - Från Modul 1:s sida ser vi det här som ett viktigt strategiskt steg, säger Owe Johansson chef för Telecom på Modul 1. Att kunna erbjuda dessa produkter i kombination med vår kunskap inom kommunikations- och säkerhetsområdet gör oss till en ännu starkare leverantör. - Kundernas behov av nya lösningar växer snabbt, både i storlek och komplexitet, säger Nick Ellenden, Business Development Manager, på Nokia Internet Communications i Sverige. Vi menar att Modul 1 och Secureguard i samarbete kan hjälpa dem att hålla jämna steg med utvecklingen. Genom att kombinera en högkvalitativ lösning för nätverksåtkomst med högsta möjliga säkerhet kan de erbjuda kunderna branschens mest kompletta IP-säkerhetslösning i en enkel plug-and-play-utformad tillämpning. Avtalet ger Modul 1 tillgång till Check Points marknadsledande brandväggar på Nokias flexibla plattform, vilket bland annat innebär möjlighet för modulär kapacitetssuppbyggnad och lastbalansering. Genom avtalet får Modul 1 även tillgång till Secureguard ICT Products hela sortiment av OPSEC-certifierade produkter. Det vill säga produkter som är baserade på eller kompatibla med Check Points Firewall-1. Om Secureguard ICT Products Secureguard ICT Products, som ägs av Saab AB, distribuerar ledande IT- säkerhetsprodukter till återförsäljare och system-integratörer i Norden. Några produkter är Nokia IP, Check Point, RSA Security, Trend Micro, ISS och Stonebeat. Grundstommen i utbudet är OPSEC-certifierade produkter, det vill säga sådana som är baserade på eller kompatibla med Check Points Firewall-1, som är marknads-ledande inom brand-väggar. Produktutbudet kompletteras av "post-sales"-tjänster som utbildning, konsulttjänster och helpdesk. Kontaktperson, Lars Nordin, +47-905 34 603, lars.nordin@secureguard.nu. Modul 1 Data AB Modul 1 Data utvecklar och underhåller IT-lösningar som stöder kunders affärsverksamhet. Modul 1 Data är ett av den svenska IT-branschens snabbast växande företag med en årlig omsättningstillväxt på över 50 procent. Företaget har cirka 400 anställda på kontoren i Stockholm, Malmö, Sundsvall och Umeå och är sedan våren 1997 noterat på Stockholms fondbörs. Kontaktperson Modul 1 Owe Johansson , 08-568 410 00, 070-311 01 10, Owe.johansson@modul1.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/17/19991117BIT00720/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/17/19991117BIT00720/bit0002.pdf