Modul 1 visar WAP-lösning utvecklad för Vägverket på Internet World-mässan

Modul 1 visar WAP-lösning utvecklad för Vägverket på Internet World-mässan Lösningen är utvecklad av Pro IT, ett dotterbolag till Modul 1, och innehåller komponenter från bland annat Nokia och ID2. Modul 1 Data AB visar en WAP-lösning utvecklad i ett pilotprojekt för Vägverket/Bilregistret på InternetWorld-mässan i Sollentuna. Det är Modul 1s dotterbolag, Pro IT, som utvecklat lösningen. En sökning kan göras hos Bilregistret direkt från en WAP-telefon. Det enda som krävs är bilens registreringsnummer. Den tekniska lösningen är komplicerad då den bland annat involverar en mycket hög säkerhet baserad på ID2:s teknik. - Kraven på säkerhet är mycket höga, säger Richard Granberg, vd på Pro IT. Att kunna säkerställa total integritet har varit direkt avgörande för projektets genomförande. Hos Bilregistret finns, som i många andra register, uppgifter som inte får komma i fel händer och kanske missbrukas. När tjänsten är fullt utvecklad är polisen en av målgrupperna. Även andra godkända användare kan komma att få tillgång till tjänsten. Den version av lösningen som visas på mässan har en begränsad sökning eftersom integriteten är mycket viktig. När mässbesökarna gör en sökning på ett registreringsnummer kommer de att få information om bilmärke och färg på det fordon som sökningen avser. Tekniklösningen är utvecklad av Pro IT och innehåller komponenter från bland annat Nokia och ID2. Pro IT (Pro InnovaTeam AB) Pro IT är ett helägt dotterbolag till Modul 1. Pro IT är ett spjutspetsföretag som arbetar med mobildatalösningar med inriktning på affärskritiska lösningar baserat på tekniker som tex. Mobila Internetanpassningar, WAP och Windows CE m.m.. Modul 1 Data AB Modul 1 Data utvecklar och underhåller IT-lösningar som stöder kunders affärsverksamhet. Företagets målgrupp är stora och medelstora företag. Modul 1 Data är ett av den svenska IT-branschens snabbast växande företag med en årlig omsättningstillväxt på över 50 procent. Företaget har cirka 400 anställda på kontoren i Stockholm, Malmö, Sundsvall och Umeå och är sedan våren 1997 noterat på Stockholms fondbörs. För mer information, kontakta gärna: Richard Granberg, Pro IT Adam Gullberg, Vägverket Tel: 08-568 41 220 Tel: 019-19 75 31 e-mail:richard.granberg@proit.com e-mail:adam.gullberg@vv.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/17/19991117BIT00390/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/17/19991117BIT00390/bit0002.pdf