Virtuell anställningsintervju via webben förenklar rekrytering av personal till Modul 1 Svårigheten att hitta personal är ett stort problem för de flesta företag i databranschen idag. Sätten att rekrytera är många. En del företag söker ny personal med hjälp av ett rekryteringsföretag, andra genom att erbjuda "finders fees" till befintlig personal. Modul 1 utnyttjar möjligheterna med interaktivitet på Internet genom att göra anställningsintervjun virtuellt. Modul 1 går ut med en omfattande reklamkampanj den 11 januari som uppmanar de sökande att logga in på den nya webbplatsen för att genomföra en virtuell anställningsintervju. Annonserna kommer att finnas i en rad affärstidningar samt i Metro och Resumé. Adressen till webbplatsen är http://www.anstallningsintervju.nu - Vår målgrupp finns på nätet och då var det naturligt för oss att rekrytera personal via den kanalen, säger Hans Hasselgren, ansvarig för affärsenheten e-business på Modul 1. Att rekrytera via Internet är snabbt och effektivt, dessutom förenklas urvalsprocessen i och med att de sökande redan har svarat på många frågor. Klassificeringen sker i samma ögonblick som ansökningen kommer in till Modul 1. Att utnyttja Internet underlättar också för den sökande. Ansökningsprocessen snabbas upp samtidigt som den sökande "träffar" en person från Modul 1 redan under intervjun. Under samtalet ges en introduktion till företaget. Utvecklingen av webbplatsen har tagit mindre än en månad. Modul 1 hade sitt första projektmöte den 7 december och den 8 december startade utvecklingen. Den 5 januari var webbplatsen klar och kvalitetssäkrad. - Vi ser detta som en utmärkt referenssajt för Modul 1, säger Torsten Möller, vd på Modul 1. Tack vare att våra kvalitetssäkrare har varit med i projektet från början står vi väl rustade att ta emot ett stort antal sökande när annonskampanjen startar. Modul 1 söker många nya medarbetare inom en rad olika områden. Allt från projektledare till utvecklare och tekniker. Under året beräknas Modul 1 att anställa cirka 150 personer. Många av dem kommer att rekryteras via den interaktiva webbplatsen. Kontaktpersoner på Modul 1 Hans Hasselgren, 08-568 412 56, 070-311 02 56 Yvonne Ronnerfors, 08-568 412 96, 070-311 02 96 Modul 1 Data AB Modul 1 Data AB utvecklar och underhåller IT-lösningar med fokus på e- business. Företagets målgrupp är stora och medelstora företag och organisationer. Modul 1 Data AB är ett snabbt växande företag med cirka 400 anställda på kontoren i Stockholm, Malmö, Sundsvall och Umeå. Bolaget är sedan våren 1997 noterat på Stockholms fondbörs. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/10/20000110BIT00620/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/10/20000110BIT00620/bit0002.pdf