Anders Lindh ny vd för Moelven Våler AS

Lindh (41) kommer närmast från en tjänst som platschef på Norrskog Wood Products AB i Östavall i Sverige och tar därmed över vd-skapet för Norges största sågverk efter sin företrädare Ole Helge Aalstad.

Aalstad arbetade sin första dag som divisionschef på Moelven Timber måndagen den 1 oktober.

Anders Lindh har maskiningenjörsexamen från Luleå tekniska universitet och har även genomgått utbildning vid svenska försvaret.

Divisionschef Ole Helge Aalstad säger att Lindh har lång erfarenhet på flera områden och att hans bakgrund inom träindustrin är särskilt intressant.

– Han har bland annat arbetat för Martinsson Trä AB, SCA, Swelite, Bergkvist Insjön och nu senast NWP. I dessa bolag har han sysslat med allt från produktion, marknadsföring, inköp, investeringsprojekt till produktutveckling. Detta är en bred och omfattande kompetens som kommer att vara mycket värdefull för Moelven Våler AS, säger divisionschef Ole Helge Aalstad.

Lindh tillträder sin nya befattning den 1 januari 2013 och flyttar då med sin familj till regionen.

Kontakt: Ole Helge Aalstad, mobil +47 900 14 343

Moelven är en Skandinavisk industrikoncern som erbjuder produkter och relaterade tjänster på den skandinaviska byggmarknaden. Koncernens bolag har ca. 3.400 anställda med en omsättning på drygt 8 NOK miljarder kronor. Koncernens 52 enheter är organiserade i tre divisioner: Timber, Wood och Byggsystem. Koncernens mission är att ge folk goda rum.