Bästa resultat sedan 2007 för Moelven Wood AB

Moelven Wood AB visar en mycket star tillväxt för kvartal 2 och resultatmässigt gör bolaget sitt bästa andra kvartal sendan 2007.

Moelven-koncernen offentliggjorde i dag ett driftresultat som var bättre än motsvarande period i fjol. En starkt bidragande del till att Moelven gör ett så bra resultat i Sverige är dotterbolaget Moelven Wood AB.

Stark tillväxt
Den isolerade omsättningen för Moelven Wood AB växte under årets andra kvartal med 11% eller 36 MSEk från 329 MSEK till  365 MSEK jämfört med motsvarande kvartal 2014. Resultatet ökade från 14.8 till 22,3 MSEK, d v s en förbättring med 7,5 MSEK.

VD Mikael Axelsson bekräftar att bolaget är med och drar lasset för den svenska delen av Moelven-koncernen.

- Moelven Wood har haft en urstark efterfrågan och omsättningen fortsätter att växa i 2015. Förädlingsvärdet ökar med fler och mer högförädlade produkter från Säffle, Torsby, Karlskoga, Otterbäcken och Lovene. Vi planerar för fortsatt expansion och investeringar i ökande förädlingsgrad i samtliga anläggningar. Den starka efterfrågan drivs nu både av ROT/GDS och nyproduktion av bostäder och det allmänna byggandet.

Stark konsumentmarknad
Axelsson säger att det som utmärker året är att efterfrågan drivs både av konsument (”Gör Det Själv”), men även av en mycket hög nivå av bostadsproduktion.

- En tydlig trend hos oss är att mer färdiga produkter såsom att den färdigmålade utvändiga fasadbeklädnaden, målade paneler och färdigmålade listverksprodukter växer väsentligt mer än de traditionella produkterna. Vår satsning på marknadsföring och innovation stärker vår position och vi vinner marknadsandelar, säger Axelsson.

Vänerply i medvind
Ett av Moelven Woods dotterbolag - Moelven Vänerply AB i Otterbäcken - har efter Moelvens förvärv och investeringar på
70 MSEK genomgått en förvandling.

- Bolaget går nu på full kapacitet. Moelven Vänerply AB fortsätter att växa och ger ett mycket tillfredsställande resultat.
Nu är vi i mål med denna första investeringsetapp. Efterfrågan på plywood är mycket stark och de förändringar som följt av investeringen gör att vi nu ser en fantastisk resultatutveckling där vi för 2:a kvartal 2015 har ett driftresultat på 10,9 MSEK jämfört med 2:a kvartal 2014 då vi hade 5 MSEK, alltså en fördubbling av kvartalets resultat.

Ser framåt
Axelsson säger att Moelven Wood nu kan
fortsätta sin utveckling av Moelven Vänerply med modern teknik för vidareförädlingen av plywood.

- Men inte bara på Moelven Vänerply utan även på våra andra fabriker för listverk, paneler, byggträ och golv för att på ett effektivt sätt kunna tillverka fler och mer färdiga produkter som passar framtidens byggande och hemmafixande.
Vi rekryterar för framtiden – senast anställde vi en produktutvecklare och innovatör och har en mycket ambitiös strategi för tillväxt, säger Axelsson.

For ytterligare information:
VD Moelven Wood AB, Mikael Axelsson: Mobil 010-1225004
VD Moelven Vänerply AB, Ari Heikkinen: Mobil 010-1226642

Moelven är en Skandinavisk industrikoncern som erbjuder produkter och relaterade tjänster på den skandinaviska byggmarknaden. Koncernens bolag har ca. 3.400 anställda med en omsättning på drygt 8 NOK miljarder kronor. Koncernens 52 enheter är organiserade i tre divisioner: Timber, Wood och Byggsystem. Koncernens mission är att ge folk goda rum.