Biobränsleavtal minskar utsläpp

Biobränsle från svenska skogar ger minskade koldioxidutsläpp i Stockholm med cirka 126 000 tusen ton per år.

Via Moelvens nya bioterminal i Karlskoga fraktar energiföretaget Fortum Värme biobränsle från svenska skogar med tåg till sitt nya biokraftvärmeverk i Värtan i Stockholm.

- Det nya biokraftvärmeverket tas i drift 2016 och kommer att ge minskade koldioxidutsläpp globalt på cirka 650 000 ton då fossil kraft fasas ut, säger head of biomass trading Kjell. E. Nilsson på Fortum Värme.

Investerat 4,5 miljarder
Fortum har investerat 4,5 miljarder kronor i det nya biokraftvärmeverket. Det är ett viktigt steg för att utveckla en hållbar energiförsörjning i Stockholm och Europa.

Den nya anläggningen, som producerar både värme och el samtidigt, kommer att ta tillvara energin i restprodukter från skogsindustrin. Biobränslet kommer årligen att omvandlas till 750 GWh el och 1700 GWh värme, vilket motsvarar uppvärmningen av cirka 190 000 normalstora lägenheter.

Lager- och distributionscentral
Moelvens Bioterminal i Karlskoga som invigandes i dag är ett lager- och distributionscentral for biprodukter som sågspån och torrflis, från Moelvens sågverk i Valåsen i Karlskoga samt flisade grenar, stamvedsflis och toppar från skogen.

- Vi i Vänerbränsle AB – där Moelven är majoritetsägare – har investerat i bioterminalen i Valåsen och kommer stå för den operationella driften av den. Partena i kontraktet som gäller leveranser av biobränsle är Moelven Industrier ASA, Vänerbränsle och Fortum Värme. Affären är ett mycket gott exempel på skogsindustrins ökande betydelse for en renare värld, säger VD Staffan Vilhelmsson i Vänerbränsle AB.

Säkrar avsättning av biprodukter från sågverk
Affären betyder att Stockholm ökar användningen av biobränslen och minskar utsläppen. Moelvens sågverk säkrar långsiktigt avsättning av biprodukter.

- Biprodukter är givetvis viktigt att få betalt för och avsättningen är än viktigare. Idag får man inte deponera organiskt material och våra industrier stannar på en eller någon dag om det inte kontinuerligt forslas bort. Biprodukterna är ju en del av timmerpriset, där 50 procent blir plank och bräder, 25 procent blir cellulosaflis och 25 procent övriga biprodukter, säger Vilhelmsson.

25 tågset årligen
Årligen kommer det gå cirka 25 tågset sågspån och andra biobränslen till Fortum Värme i Värtan från Karlskoga. Varje tågset har 27 vagnar med tre container på varje vagn. Totalt sett kommer Moelven vara en av de största leverantörerna av biobränslen på järnväg till Fortum Värme.

För ytterligare information:
VD Staffan Vilhelmsson, Vänerbränsle AB, mobil +46101226677
Head of biomass trading Kjell. E. Nilsson, Fortum AB, mobil 0708-958624

Moelven är en Skandinavisk industrikoncern som erbjuder produkter och relaterade tjänster på den skandinaviska byggmarknaden. Koncernens bolag har ca. 3.500 anställda med en omsättning på drygt 9,5 NOK miljarder kronor. Koncernens 52 enheter är organiserade i tre divisioner: Timber, Wood och Byggsystem. Koncernens mission är att ge folk goda rum.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Mycket hedrande att få inviga en anläggning som så tydligt representerar arbetet för ett mer hållbart samhälle.
EU-parlamentariker Fredrick Federley (C)