Moelven Wood växer: Flyttar lager från Malmö till Hässleholm

För att fortsätta expansionen samordnas nu lager och distribution för bygghandel och industri med ett större produktutbud från Hässleholm.

Moelvens försäljningen av skivmaterial till svensk industri och bygghandel har kraftigt ökat de senaste åren och i november 2016 förvärvade Moelven DLHs svenska verksamhet i Hässleholm.

- Antalet kunder ökar samtidigt som volymer och produktbredd följer samma expansiva mönster, säger VD Mikael Axelsson i Moelven Wood AB.

Ännu starkare leverantör
Bolagets tillväxt sker både hos bygghandeln och industriella kunder.

- Förvärvet av DLH innebar att vi fick en anläggning med fantastiska möjligheter på 23 000 m2 i Hässleholm. I och med förvärvet har vi möjligheten att samordna lager och distribution för södra Sverige till en plats och det gör oss till en ännu starkare leverantör. Detta betyder att vi lämnar vårt lager i centrala Malmö vilket dessvärre även innebär att våra medarbetare på lagret i Malmö blir övertaliga, säger Mikael Axelsson.

Försäljningskontor blir kvar i Malmö
Han betonar samtidigt att Moelven Woods försäljningskontor blir kvar i Malmö även då bolaget flyttar lager- och sågverksamhet från Malmö.

- Det går så bra att vi helt enkelt har växt ur lagerlokalerna. Vi har under flera år letat efter större lagerlokaler i Malmöområdet.  I och med förvärvet av DLH i Hässleholm fick vi en perfekt lösning för lager och formatsågning, berättar försäljningschef Jerry Oldén i Moelven Wood Industri i Malmö.

Tillväxten är givetvis mycket välkommen och innebär att bolaget nu söker fler medarbetare till vår industriella försäljningsavdelning.

Effektivare beställning och leverans
Södra Sverige är en viktig marknad för Moelven Wood och närheten till kunderna är avgörande.

- Att kunna erbjuda våra bygghandelskunder i södra Sverige en effektiv distribution och ett mer komplett utbud av träbaserat bygg- och inredningsmaterial från ett ställe är viktigt för oss. Samlastningsmöjligheten är positiv och kunderna får en effektivare beställning- och leveransprocess. Den 1 april tar vi ett nytt steg då sortimentet i Hässleholm utökas med interiörpanel och ett utökat skivsortiment, säger Mikael Axelsson.

För mer information, kontakta:
VD Mikael Axelsson, Moelven Wood AB.
Mobil: 010-1225004
E-post: mikael.axelsson@moelven.se

Försäljnings- och platschef Jerry Oldén, Moelven Wood AB i Malmö.
Mobil: 010-1225074
E-post: jerry.olden@moelven.se

Om Moelven Wood AB
Moelven Wood i Sverige bedriver egen produktion och trading av träbaserat bygg och inredningsmaterial och har  en ledande position inom försäljning och distribution av produkter till bygghandel och industriella kunder. Omsättning i Sverige uppgår till ca 1 200 MSEK där träbaserat skivmaterial utgör en betydande andel.

Moelven är en Skandinavisk industrikoncern som erbjuder produkter och relaterade tjänster på den skandinaviska byggmarknaden. Koncernens bolag har ca. 3.500 anställda med en omsättning på drygt 10 NOK miljarder kronor. Koncernens 52 enheter är organiserade i tre divisioner: Timber, Wood och Byggsystem. Koncernens mission är att ge folk goda rum.

Citat

VD Mikael Axelsson