Skänker en halv miljon till Rädda Barnen

Moelven ökar årets julklapp till Rädda Barnen från 350 000 kronor förra året till en halv miljon kronor i år. Precis som i fjol skänker alltså Moelven-koncernen även i år ett stort belopp till Rädda Barnen istället för en julklapp till varje anställd.

Julen närmar sig och inte heller i år får de anställda någon julklapp från Moelven i brevlådan. Istället kommer det ett julkort från koncernchefen Morten Kristiansen med en julhälsning och information om att runt 140 kronor av det som kunde ha varit årets julklapp till varje anställd har öronmärkts för att barn i utsatta situationer runt om i världen ska få gå i skola och få utbildning via Rädda Barnen.

– Efter att vi skänkte pengar till Rädda Barnen i fjol istället för en julklapp till de anställda fick vi mycket positiv feedback från anställda och förtroendevalda i hela Moelven. Därför gör vi samma sak i år igen, säger han.

Det är inte en tillfällighet att pengarna går till Rädda Barnen. I Moelvens strategi för sponsring ska projekt som omfattar barn och ungdomar prioriteras.

– Pengarna ska gå till skola och utbildning eftersom det är den viktigaste åtgärden när det gäller att ge barn och unga en bättre framtid. Vi är säkra på att detta är en julklapp som alla anställda ställer sig bakom även i år.

Rädda Barnens norska generalsekreterare Tove R. Wang säger att hon ofta träffar barn som lever i fattigdom eller som drabbats av konflikter, och de säger alltid samma sak: de vill gå i skolan och lära sig.

– Att säkra att barn får utbildning av bra kvalitet är en av Rädda Barnens allra viktigaste uppgifter. För att kunna förverkliga det behöver vi bra och stabila stöttepelare. Det är därför mycket glädjande att Moelven även i fortsättningen vill vara partner med Rädda Barnen. Årets julklapp räcker till exempel för att 2 000 barn ska kunna gå i skola i ett helt år. Det ger barnen nytt hopp om framtiden. Tusen tack för en generös julklapp till vårt utbildningsarbete, säger Wang.

Rädda Barnen kämpar för barns rättigheter och för att alla barn ska få leva, lära sig och vara trygga. De är aktiva i 120 länder, och är världens ledande oberoende organisation för barn.

Kontakt:
Morten Kristiansen, mobil +4791118250

Moelven är en Skandinavisk industrikoncern som erbjuder produkter och relaterade tjänster på den skandinaviska byggmarknaden. Koncernens bolag har ca. 3.500 anställda med en omsättning på drygt 10 NOK miljarder kronor. Koncernens 52 enheter är organiserade i tre divisioner: Timber, Wood och Byggsystem. Koncernens mission är att ge folk goda rum.

Citat

Rädda Barnens norska generalsekreterare Tove R. Wang