Moelven Töreboda certifierat för uthålligt skogsbruk

”Ett naturligt steg i vårt miljöarbete”

Vi lever som vi lär. Det konstaterar Roger Simonsson, vd för Moelven Töreboda, med anledning av att företaget nu är certifierat enligt systemen FSC och PEFC för uthålligt skogsbruk.
    – Certifieringarna är en manifestation av vårt långsiktiga ansvarstagande på miljöområdet, säger Roger Simonsson.

Moelven Töreboda har även tidigare eftersträvat att använda skogsråvara från skogsbruk som tar hänsyn till ekonomiska, sociala och ekologiska förhållanden. Men Roger Simonsson menar att det ändå är ett viktigt steg att företaget nu är formellt anpassat till spårbarhetskraven enligt de internationella certifieringsssystemen  FSC och PEFC.

– De miljömässiga fördelarna med att bygga i trä är stora och nu ökar också efterfrågan på hållbara byggnadsmaterial kraftigt, säger han. Då är det naturligt för oss med en certifiering som tydligt visar vad vi står för och att vi menar allvar med att minimera vår miljöpåverkan.

Ett annat exempel på företagets långsiktiga miljötänkande är den gemensamma satsning på ett nytt värmeverk som Moelven Töreboda gör tillsammans med Töreboda kommun. Värmeverket, som står klart under våren, ligger vägg i vägg med företagets nya projektfabrik och kommer att använda träspill från Moelven Töreboda för att producera miljövänlig fjärrvärme till kommunen.

– För oss innebär det att vi bidrar till en positiv klimateffekt, samtidigt som vi får avsättning för våra biprodukter, säger Roger Simonsson. Det är ett bra exempel på hur miljöhänsyn, lokal utveckling och affärsmässighet kan gå hand i hand.

Fakta

• FSC (Forest Stewardship Council) är en oberoende, internationell organisation som verkar för ett miljöanpassat, socialt ansvarstagande och ekonomiskt livskraftigt bruk av världens skogar.  Läs mer på www.fsc.org.
  • PEFC (Programme for the Endorsement of Forest Certification schemes) är ett sammanslutning av skogsägare som verkar för certifiering  av uthålligt skogsbruk och spårning av virke från certifierat skogsbruk vidare i förädlings- och handelskedjan. Läs mer på www.pefc.org.

Roger Simonsson, vd Moelven Töreboda

Moelven Töreboda – ledande i Europa.
Moelven Töreboda är en av Europas ledande tillverkare av limträ. Förutom produktion av standard- och specialbalkar har vi kvalificerade lösningar för till exempel arenor, broar och flervåningshus. Vi erbjuder projektleveranser komplett med montage på byggplatsen och bistår även med kvalificerad rådgivning. Vår projektfabrik, som är den modernaste och mest effektiva i Europa, är självklart byggd på stommar av limträ – framtidens material i alla typer av konstruktioner!

Taggar: