DELÅRSRAPPORT 1 januari – 31 mars 2018

RULLANDE 12 MÅNADER 2017-04-01 – 2018-03-31
Pro rata-omsättning: 808,6 msek (707,3 msek)
Nettoomsättning: 997,4 msek (971,9 msek)
Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA): 47,2 msek (15,8 msek)
Rörelseresultat (EBIT): 31,6 (-0,1 msek)
Rörelsemarginal pro rata: 3,9% (-0,1%)
Rörelsemarginal: 3,2% (-0,1%)
Resultat per aktie: 1,57 kr (-0,02 kr)

FÖRSTA KVARTALET 2018
Pro rata-omsättning: 232,9 msek (213,3 msek)
Nettoomsätning: 276,9 msek (302,8 msek)
Röelseresultat föe avskrivningar (EBITDA): 5,4 msek (2,5 msek)
Rörelseresultat (EBIT): 1,2 msek (-1,0 msek)
Rörelsemarginal pro rata: 0,5% (-0,5%)
Rörelsemarginal: 0,4% (-0,3%)
Resultat per aktie: 0,01 kr (-0,05 kr)

VD HAR ORDET

Ett första kvartal med ytterligare tillväxt, ökad vinstnivå och emission av företagsobligation för fortsatt expansion.

Tillväxten under första kvartalet uppgick till 9%, när man jämför pro rata-omsättningen med samma period föregående år. Omsättningstillskottet kommer främst från förvärven av Minnesota och Ballbreaker. Resultatet på EBITDA-nivå stärktes med 3 msek jämfört med första kvartalet föregående år och då är kostnader om sammantaget 8 msek tagna för uppstarten av Kungsportshuset i Göteborg och etableringen av 2Entertain Germany. Justerat för dessa kostnader är förbättringen för kvartalet således 11 msek, och på rullande 12-månader uppgår justerat EBITDA till 55 msek.

I senaste bokslutskommunikén skrev jag att vi vid ingången av året såg en positiv utveckling under 2018 för affärsområde Event och vi kan nu konstatera att rörelseresultatet under första kvartalet stärktes med 6 msek och uppgick till 5 msek (-1 msek). Förbättringen härrör främst från Hansen samtidigt som Minnesota levererade på samma fina nivå som föregående år. Även Live Entertainment gjorde ett starkt kvartal med en resultatökning på 6 msek vilket visar att 2Entertain under kvartalet haft en bra mix i produktionsportföljen och de genererade ett rörelseresultat på 7 msek (1 msek). Inom affärsområde Venues påverkades resultatet av att påskhelgen inföll i mars, vilket gav en negativ effekt på resultatet då arenorna den helgen var stängda. Därtill påverkar tidigare nämnda kostnader för uppstarten av Kungsportshuset och sammantaget gjorde Venues ett rörelseresultat i kvartalet på -8,8 msek (1,4 msek), vilket är en minskning mot föregående år med 10,2 msek.

Arbetet med vår tillväxtstrategi fortlöper och för att möjliggöra ytterligare förvärv inom upplevelseindustrin emitterade koncernen under mars månad en fulltecknad företagsobligation på 200 msek. I samband med emissionen upplevde vi ett stort intresse för koncernens position i allmänhet och för vår tillväxtstrategi inom upplevelseindustrin i synnerhet. Inom ramen för vår expansion är vårt affärsflöde fortsatt starkt och vi utvärderar löpande olika tillväxtmöjligheter.

Årsstämman för Moment Group kommer att hållas i Kungsportshuset den 8 maj. Jag hälsar alla aktieägare varmt välkomna dit för att uppleva det nyöppnade huset och samtidigt ser jag fram emot att vid årsstämman berätta mer om koncernens utveckling. Väl mött!

Göteborg 25 april 2018

Pelle Mattisson
VD/Koncernchef
pelle.mattisson@momentgroup.com
+46 705 80 06 57

Denna information är sådan information som Moment Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 25 april 2018 ca. kl. 07.30 CET.

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Hamburg, Falkenberg och Växjö. Moment Group är listat på First North Premier med FNCA Sweden som Certified Adviser.

Inom affärsområde Event verkar Hansen och Minnesota Communication och sammantaget är de den största aktören inom eventbranschen i Norden. Hansen planerar, utvecklar och genomför event som är fast förankrade i kundens affärsstrategi. Minnesota arbetar med Brand Engagement vilket innebär att de hjälper kunden att skapa arenor för dialog och delaktighet genom möten, upplevelser och digitala lösningar. Inom affärsområde Live Entertainment producerar 2Entertain musikal, teater, show och konsert. De skapar specialbeställd underhållning, förmedlar artister till företagskunder och driver fem teaterarenor. 2Entertain driver också biljettbokningssajten SHOWTIC.se. Inom affärsområde Venues verkar Wallmans Group. Wallmans Group driver sju arenor i Norden där sex erbjuder mat- & showupplevelser, Wallmans i Stockholm, Köpenhamn och Oslo, Golden Hits och Hamburger Börs i Stockholms samt Kungsportshuset i Göteborg. Den sjunde arenan, Ballbreaker i Stockholm, är ett modernt aktivitetscenter med tillhörande mat- och dryckesservering. Inom Wallmans Group produceras även de egna koncepten Wallmans, Golden Hits och The Concept. På Kungsportshuset i Göteborg finns också KPH Matbar – en skandinavisk matupplevelse med smaker från hela världen.