Liseberg och 2Entertain (publ) förnyar samarbetet

Skriver 10-årigt hyresavtal för Lisebergsteatern som renoveras för 15 miljoner kronor

Liseberg AB och nöjesproducenten 2Entertain har skrivit ett 10-årigt hyresavtal för Lisebergsteatern. Samtidigt är en ombyggnad av den anrika teatern i full gång. Den 26 september ska allt stå klart för Göteborgspremiären av nyskrivna Virus i bataljonen, som förväntas bli årets mesta sedda teaterföreställning.

Renoveringen av och investeringen i Lisebergsteatern beräknas till cirka 15 miljoner kronor.

– Ett tioårigt hyresavtal ger oss förutsättningar för ett fortsatt långsiktigt arbete med Lisebergsteatern. Renoveringen kommer att lyfta den totala upplevelsen och ge gästerna och Göteborg en modern teater utan att vi för den sakens skull tappar historiken och känslan i det som exempelvis ikoner som Hagge Geigert, Tomas von Brömssen och Sten-Åke Cederhök lagt grunden till, säger Ulf Masur, vd 2Entertain.

Helt ny entré och foajé, ombyggnad av salongen och 70 nya platser (totalt cirka 515 platser), fler toaletter och större servering är några exempel på förbättringar som möter gästerna vid den kommande premiären och nyinvigningen den 26 september.

– I 2Entertain har Liseberg en trygg och mycket proffsig partner som vi vet kommer att förvalta och utveckla Lisebergsteatern på ett utmärkt sätt framöver. Här kommer att bjudas på stora upplevelser även de kommande tio åren. Att vi nu också inom ramen för detta avtal får en nyrenoverad ännu bättre teater här i Göteborg är fantastiskt och kommer att öka upplevelserna för alla de cirka 50 000 gäster som varje år besöker Lisebergsteatern, säger Mats Wedin, vd Liseberg AB.

Finansieringen av renoveringen av Lisebergteatern sker inom ramen för hyresavtalet mellan Liseberg AB och 2Entertain AB.

Fakta Lisebergsteatern:

• Var fram till 1947 ett planetarium (En modell av solsystemet och rymden).

• Blev teater 1947.

• Har cirka 515 platser efter ombyggnad. Tidigare 445 platser.

• Hade 49 994 gäster under 2008.

• Spelade 5 olika pjäser/uppsättningar och 132 föreställningar under 2008.

• Nyinvigs den 26 september med föreställningen Virus i bataljonen

För ytterligare information:

Ulf Mazur, vd 2Entertain AB, 0706-47 61 27

Mats Wedin, vd Liseberg AB, tfn 0705-83 61 00

Bilder för fri publicering: www.2entertain.com och www.liseberg.se

2Entertain AB (publ)

Skreavägen 7, 311 44 Falkenberg

info@2entertain.com

www.2entertain.com

2Entertain initierar, producerar, marknadsför och säljer kvalitativ underhållning för en bred publik. I koncernen ingår svenska Hansen Conference & Event. 2Entertain är också delägare i Osloteatern Chat Noir och Stockholmsteatrarna Oscarsteatern och China Teatern. 2Entertain med kontor i Stockholm, Göteborg, Oslo och Falkenberg är listat på First North med Remium som Certified Adviser.

Om oss

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 1,8 miljoner gäster varje år. Moment Group är listat på First North Premier med FNCA som Certified Adviser. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Falkenberg och Växjö. Inom affärsområde Event verkar Hansen och Minnesota Communication och sammantaget är de den största aktören inom eventbranschen i Norden. Se mer på www.hansen.se och www.minnesota.se. Inom affärsområde Live Entertainment producerar 2Entertain musikal, teater, show och konsert. De skapar specialbeställd underhållning, förmedlar artister till företagskunder och driver fem teaterarenor. 2Entertain driver också biljettbokningssajten SHOWTIC.se – se mer på www.2entertain.com och www.showtic.se. Inom affärsområde Venues drivs fem arenor för mat- och showupplevelser. På fyra av arenorna erbjuds de egna dinnershow-koncepten Wallmans och Golden Hits – se www.wallmans.com och www.goldenhits.se och på den femte – se www.hamburgerbors.se - skapas shower med aktuella artister. Ytterligare en arena öppnar i centrala Göteborg efter pågående totalrenovering och samtliga arenor erbjuds också för galor och företagsevent.