Resmålen som ökar mest i vinter

Tiden för vinterns längre resor närmar sig snabbt och många resenärer söker sig till solen och värmen. Hotell- och resesöksajten momondo.se har listat denna vinters trendigaste destinationer som visar att svenskarna i år lockas till mindre traditionella vinterdestinationer som Vietnam, Gambia och Brasilien.

Hotell- och resesöksajten momondo.se har tittat på resesökningarna inför vintern. På listan över de destinationer som svenskarna håller som mest populära vintertid hittar vi destinationer som Thailand och Bali, men bland vinterns trendigaste resmål, det vill säga de som ökar mest i intresse från svenskarna, hittar vi tre nya destinationer i Vietnam, Gambia och Brasilien. Alla tre passar för den som letar spännande kultur- och naturupplevelser, men är även utmärkta resmål för sol och bad.

– En spännande trend vi kan se är att lite mindre traditionella resmål ökat kraftigt i sökningar denna vinter. Exempelvis är intresset för Vietnam väldigt högt i år. Även Gambia har ökat kraftigt, vilket tyder på en spännande trend där fler resenärer söker sig till alternativa destinationer istället för de mer traditionella semesterparadisen denna vinter, säger Carl Sundberg, svensk talesperson på momondo.

1. Phu Qouc, Vietnam
Vinterns trendigaste resmål är Phu Quoc i Vietnam. Ön Phu Quoc, som är landets största, ligger vid gränsen till Kambodja och är ett mecka för strandresenärer. De vita paradisstränderna med kristallklart turkost vatten bjuder på fina snorklingsupplevelser, och för den äventyrslystne är stora delar av ön en nationalpark med fantastiska vyer och naturupplevelser. Det vietnamesiska köket bjuder på mat i toppklass och Phu Quoc är särskilt känt för sina fantastiska fiskrätter, som ska vara bland landets bästa.

2. Banjul, Gambia
En nykomling bland vinterns trendigaste destinationer är Banjul i Gambia. Staden är ett populärt resmål som bland annat är känt för sina många marknader. Banjul utgör även en bra utgångspunkt för en rad olika sevärdheter, där ett besök utåt i landet för att uppleva livet i de små byarna är mycket populärt. Den som har tur kan även få en glimt av landets rika djurliv. För den som istället letar efter avkoppling så bjuder landets kust även på flera fantastiska stränder.

3. Sao Paulo, Brasilien
För den som istället är sugen på en riktig storstadsupplevelse passar Sao Paulo i Brasilien utmärkt. Staden, som är Brasiliens mest folktäta och multikulturella, är en populär destination för vinterns resenärer. Besökare kan bland annat njuta av en fantastisk konstscen med några av världens främsta muséer såväl som stadens stora fotbollsarv. För avkoppling och bad finns många fina kuststäder med bra stränder några timmars resa bort.

Ser man till hur resten av topp tio-listan ser ut efter dessa kan man konstatera att det är närmast uteslutande varma destinationer som trendar i år, ett tecken på att många svenskar saknade solen under sommarsemestern. Ett undantag är Milano som återfinns på plats nio, som ligger nära de italienska skidorterna Cervinia, Champoluc och Gressoney.

Vinterns tio mest trendiga destinationer 2017/2018

Destination Ökning jämfört med 2016
1. Phu Quoc, Vietnam +106 %
2. Banjul, Gambia +63 %
3. Sao Paulo, Brasilien +42 %
4. Istanbul, Turkiet +37 %
5. Entebbe/Kampala, Uganda +36 %
6. Zanzibar, Tanzania +36 %
7. Palma, Mallorca/Spanien +34 %
8. Addis Abeba, Etiopien +31 %
9. Milano, Italien +24 %
10. Male, Maldiverna +22 %

Om statistiken
Statistiken för de trendigaste destinationerna bygger på topp 100 destinationer med minst 5000 sökningar jämfört med 2016. Gäller sökningar för resor från 1 december 2017 till 28 februari 2018. Data baseras på sökningar från 27 april till 27 oktober 2017.

Alla siffror och citat är fria att använda vid publicering. Källhänvisning med länk görs till: http://www.momondo.se

momondo.se är en gratis, oberoende och global resesöksajt som jämför miljarder priser på flyg, hotell och hyrbilar. Med huvudkontoret i Köpenhamn är momondo aktiva i över 30 internationella marknader. momondos mobila applikationer finns även tillgängliga gratis för iPhone och Android. momondo har fått flera utmärkelser och är rekommenderade av både svenska och internationella media som Aftonbladet, CNN, The New York Times och The Daily Telegraph. momondo är ett självständigt varumärke inom KAYAK-filialen i Priceline Group.

Carl Sundberg, svensk talesperson på momondo