Behagligare inomhusklimat i sommar med rätt tak

Känslan av att ha ett svalt hem är oslagbar när värmeböljan slår till. Nu lanseras Jönåker Polar – ett klassiskt och hållbart med en värmereflekterande yta som håller ute sommarhettan och ger ett behagligare inomhusklimat sommartid.

Utomhustemperaturen går som bekant inte att reglera, så när sommarhettan slår till är det viktigt att vi skapar rätt förutsättningar för att hålla det svalt inomhus. Takpannan Jönåker Polar har ett speciellt färgpigment som reflekterar bort solstrålarna och stänger ute sommarvärmen.

– I dag är det vanligt att fönster på bilar och moderna hus har en solfilm som minskar uppvärmningen från solen. Det nya taket från Monier består av takpannor belagda med en yta som ger exakt samma effekt, säger Niclas During, utvecklingschef på Monier i Norden och Baltikum.

På övervåningen i en villa blir det ofta hett på sommaren. Med matt svart Jönåker Polar kan inomhustemperaturen sänkas med hela två grader eller mer, något som betyder mycket för alla husägare sommartid.

– I ett normalisolerat hus från 1970-talet värmer solen upp övervåningen från 20 grader på morgonen till 23 grader på kvällen om taket är belagt med Jönåker Polar. Är taket istället gjort av plåt stiger temperaturen till 25 grader, fortsätter Niclas During.

Solen värmer som mest mitt på dagen, men inomhustemperaturen fortsätter att öka ända fram till sena kvällen för att avta först efter midnatt. Lagom till läggdags når inomhustemperaturen sitt max och värmen gör att många sover dåligt under sommarhalvåret. Några graders temperaturskillnad kan göra stor skillnad för en god natts sömn.

Monier har genomfört tester på svarta tak som visar att under en vanlig sommardag med en utomhustemperatur på max 26 grader blev ett plåttak 69 grader varmt mitt på dagen. Ett tak gjort av takpannor i betong blev 60 grader varmt, medan ett tak med Jönåker Polars värmereflekterande yta endast blev 52 grader varmt.

Om Jönåker Polar

• Behagligt inomhusklimat: Jönåker Polar har en värmereflekterande yta som ger ett behagligare inomhusklimat sommartid, mest effekt ger den matta svarta pannan.
  • Matt och naturinspirerad färgskala: Den klassiska retrotrenden fortsätter och matta och naturinspirerade färger har tagit ett stadigt grepp om Sverige, både när det gäller in- och utsidan av huset. Jönåker Polar har tagits fram i samarbete med ledande färgexperter som har inspirerats av den nordiska naturen. Taket finns i fem färger: matt tegelröd, matt svart, matt grå, matt ljusgrå och matt antikröd.
  • Naturligt material: En betongpanna består enbart av naturligt material: sand, vatten, cement, järnoxidpigment och vattenbaserad färg.
  • Lång hållbarhet: Jönåker Polar har en unik yta som gör att färgen håller upp till 30 procent längre än en vanlig ytbehandling.

För mer information kontakta gärna:
Niclas During, utvecklingschef på Monier i Norden och Baltikum
E-post: Niclas.During@monier.com

Om Monier
Monier är den ledande leverantören av takmaterial i Norden och Baltikum. Med ett brett sortiment av kompletta tak bestående av takpannor, specialpannor och tillbehör har Monier allt det som gör taket funktionellt och estetiskt. Monier har cirka 350 anställda i Norden och Baltikum och hade 2012 en omsättning på 98.3 miljoner euro. Huvudkontoret finns i Sverige liksom fabriken i Vittinge som tillverkar tegelpannor och fabriken i Jönåker som tillverkar betongpannor. I Sverige har företaget cirka 100 anställda. Våra kända varumärken är bland annat Vittinge, Jönåker och KDN. Monier Norden & Baltikum är en del av Monier. Totalt har företaget 122 fabriker och aktiviteter i 40 länder. Monier är en världsledande producent av lutande takprodukter, taktillbehör och skorstenar. Under 2012 hade Monier 8 600 anställda och en försäljning på över 1,315 miljarder euro. Läs mer om Monier på
www.monier.se.

Taggar:

Citat

– I dag är det vanligt att fönster på bilar och moderna hus har en solfilm som minskar uppvärmningen från solen. Det nya taket från Monier består av takpannor belagda med en yta som ger exakt samma effekt.
Niclas During, utvecklingschef på Monier i Norden och Baltikum.