Norra Europas bästa takläggarkungar presenteras: ’King of Roofs 2011’ avgjord

Svenska Takbeläggningar är Sveriges bästa takläggare för andra gången, senast 2009, när MONIERs årliga tävling för yrkesskickliga och seriösa hantverkare ’ King of Roofs 2011’ nu är avgjord. Andra vinnande takläggarkungarna i Norden och Baltikum är Profil – Montering AS i Norge, A-Rakennus Niemelä i Finland, Tomrermester Henrik Hyldtoft i Danmark, OK Katused OÜ i Estland, SIA Decem i Lettland och Danstemos Statyba UAB i Litauen.

”Att lägga tak är ett kreativt precisionshantverk som kräver skicklighet, styrka och noggrannhet, säger Johan Johannson, takexpert och jurymedlem, MONIER. Det är femte året i rad vi arrangerar tävlingen vars syfte är att lyfta fram just den här typen av hantverkare, samtidigt utgör takläggaren idag också en resurs som svarar på allt från designfrågor till material- och produktexpert som kräver långt mer än bara lägga på pannor”.

Tävlingen King of Roofs som arrangerats sedan 2007 av MONIER utser i respektive Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland och Litauen, den bästa takläggaren efter  att takläggarna skickat in sina bidrag. Bidragen undersöks och bedöms efter; estetisk lösning, teknisk lösning, utnyttjande av taktillbehör och specialkomponenter, takmannaskap, det vill säga nöjd kund, god lönsamhet, fackmannamässighet, bra och säkra arbetsförhållanden. Kriterier som årets vinnarbidrag i respektive länder prickat in.

” Gemensamt för alla vinnartaken i årets tävling är att de alla är ypperliga exempel på hantverk av högsta rang. Takläggarna i alla länder har varsamt renoverat med hjälp av nya takläggartekniker och moderna taktillbehör, tak som alla varit riktiga utmaningar. Takläggarkungar är exakt vad de är”, avslutar Johan Johansson.

Fakta vinnarna och vinnartaken i respektive land

Svenska Takbeläggningar – svenska King of Roofs 2011

Det är andra gången Svenska Takbeläggningar kammar hem det eftertraktade priset. I år är vinnarbidraget ett äldre tak i Älvsjörondellen, Stockholm, med många utmaningar och anslutningar, som renoverats med modernt taktegel och miljövänliga Divoroll Top RU som underlagstak. Slutresultatet utstrålar elegans och kvalitet, samtidigt som man lyckats bevara den gamla stilen.

A-Rakennus Niemelä – finska King of Roofs 2011

Vinnaren i Finland blev A-Rakennus Niemelä för sitt tak på Frankböle Gård. En gård som senast renoverades på 30-40-talet med betongpannor och nu fick ett prisvinnande ansiktslyft.

Det gamla taket revs, rätades ut och fick ett helt nytt Granat-tegeltak. Ett krävande objekt om man får tro vinnaren A-Rakennus Niemelä. Stor vikt lades därför på taksäkerhet med kringliggande byggnadsställningar.

Profil – Montering AS – norska King of Roofs 2011

Vinnaren i Norge blev Profil – Montering AS som utfört ett spännande tak på en villa i Hønefoss med estetiskt intryck och tekniska lösningar och ett professionellt utfört arbete. En utmaning som utfördes med stor bravur.

Tømrermester Henrik Hyldtoft – danska King of Roofs 2011

Vinnaren Tømrermester Henrik Hyldtoft hade en riktigt stor utmaning med sitt vinnarhus. På grund av asbestfyllda eternitplattor skulle en totalrenovering av taket utföras, men då lutningen på taket bara var 15 grader var kundens första förslag ett plåttak. Något som istället resulterade i att taket renoverades från 15 till 26,5 grader och ett stilrent tak med betongpannor lades in. Ett tak med längre livslängd och som estetiskt blev en riktig fullträff. Samtidigt fick det höjda taket också en annan positiv effekt, då ljusinsläppet i huset ökade med den öppna gaveln på terrassen.

OK Katused OÜ – estniska King of Roofs 2011

Förra årets stor-slamvinnare av North European Roofer of the Year, OK Katused OÜ i Estland blir även årets King of Roofs. Vinnartaket är en riktig estnisk historisk raritet, med hisnande höjdskillnader och svårarbetade metalldetaljer.Takläggarna har med modern teknik och stor stilsäkerhet skapat en lösning som lyckas knyta samman ett modernt tak till ett konstverk.

Vinnare i Litauen Danstemos Statyba UAB, se www.monier.lt

Vinnare i Lettland SIA Decem, se www.monier.lv

Fakta ’King of Roofs’

• ’King of Roofs’ har arrangerats sedan 2007 och är öppen enbart för takläggare inom MONIER Partner Club. Målsättningen är att öka yrkesstoltheten bland takläggare och samtidigt lyfta fram duktiga och seriösa hantverkare.
  • En takläggare kan tävla med ett eller flera tak. Varje bidrag skickas in med bild samt beskrivning av tillvägagångssätt, materialval och särskilda utmaningar takläggaren ställts inför.
  • Bidragen undersöks och bedöms efter; estetisk lösning, teknisk lösning, utnyttjande av taktillbehör och specialkomponenter, takmannaskap, det vill säga nöjd kund, god lönsamhet, fackmannamässighet, bra och säkra arbetsförhållanden.
  • Vinnarna av ’King of Roofs’ i de respektive länderna har tidigare år sedan gjort upp den nordeuropeiska titeln ”North European Roofer of The Year”.
  • Nytt för i år är att enbart en ’King of Roofs’-tävling arrangerats i respektive tävlingsland. Detta för att lyfta fram många duktiga nationella hantverkare.

För mer information, intervjuer och högupplösta bilder kontakta:

Petra Wahledow, Kommunikationschef Norden och Baltikum, Monier Roofing AB, tel 0702-57 55 50, petra.wahledow@monier.com

Om MONIER

MONIER är den ledande leverantören av takmaterial i Norden och Baltikum. Med ett brett sortiment av kompletta tak inkluderande takpannor, specialpannor och taktillbehör; har Monier allt det som gör taket funktionellt och estetiskt. Monier har ca 400 anställda i Norden och Baltikum och hade år 2009 en omsättning på 87.6 miljoner Euro.
 Huvudkontoret finns i Sverige liksom två fabriker. Bland våra kända varumärken finns Vittinge, Jönåker och KDN.
 Monier Norden & Baltikum är en del av Monier. Totalt har företaget 150 fabriker och aktiviteter i 42 länder. Monier är
världsledande producent av lutande takprodukter, taktillbehör och skorstenar. Under 2009 hade Monier 9700
anställda och försäljning på över 1,2 miljarder.

Mer information: www.monier.se