Uggletrenden kliver upp på taket - smycka ditt tak med ett annorlunda konstverk

Nu flyttar trenden med ugglan upp på taket när MONIER introducerar en rad annorlunda taktillbehör. Den charmiga ugglan, som vi också sett i smycken, kläder och inredningsdetaljer, står för klokhet och trygghet och förgyller inte bara taket rent estetiskt utan skyddar även hustaket från andra djur. Förutom ugglan kan man välja en sömngångare, tupp eller katt för att ge huset en personlig prägel.

Ugglor på kläder, ugglesmycken, ugglan på koppar, inredningsdetaljer och tapeter; snygga ugglan har under senaste året verkligen synts överallt. Nu är det dags att låta den flytta utomhus och upp på svenska taken.

” Det är inga ugglor i mossen, utan ugglor på taket det ska vara nu enligt den senaste trenden”, säger Helena Olin, marknadschef för Monier i Norden och Baltikum. ”Ugglan symboliserar klokhet och trygghet vilket passar utmärkt då den också skyddar huset från andra djur, exempelvis andra fåglar från att häcka på taknocken”.

MONIERs takuggla, som är helt i keramik är 65cm hög, fästes med hjälp av skruv och ett lim på taknocken. Där står den sedan emot väder och vind med sin kloka uppsyn.

Andra personliga taktillbehör som nu lanseras är sömngångaren; en charmig person som med nattsärk går i sömnen, en katt som slickar sitt ben och en glad tupp. Prydnadsfigurer för olika smak och tycke som passar likväl som pricken över i på nybyggda tak, efter renovering eller på redan befintligt lagda tak.

Sömngångaren, ugglan, katten och tuppen finns tillgänglig som beställningsvara från och med i mitten av maj. Priset är ca 6000 kr för ugglan, 3000 kr för katten, sömngångaren och tuppen.

Bilder på figurerna samt instruktion om hur de fästes på taket, finner du här.

Kopiera länken in i din browser. Det ska inte behövas ett login, uppstår detta testa på en annan browser.

För mer information , intervjuer och högupplösta bilder kontakta:

Petra Wahledow, 0702-57 55 50, petra.wahledow@monier.se

Om Monier

MONIER är den ledande leverantören av takmaterial i Norden och Baltikum. Med ett brett sortiment av kompletta tak inkluderande takpannor, specialpannor och tillbehör; har Monier allt det som gör taket funktionellt och estetiskt. Monier har ca 400 anställda i Norden och Baltikum och hade år 2010 en omsättning på 95.2 miljoner Euro. Huvudkontoret finns i Sverige liksom fabriken i Vittinge som tillverkar taktegel och fabriken i Jönåker som tillverkar betongpannor. I Sverige finns ca 110 anställda. Våra kända varumärken är bland annat Vittinge, Jönåkerpannan och KDN. Monier Norden & Baltikum är en del av Monier koncern. Totalt har företaget 130 fabriker och aktiviteter i 40 länder. Monier är världsledande producent av lutande takprodukter, taktillbehör och skorstenar. Under 2010 hade Monier 8 900 anställda och försäljning på över 1,281 miljarder Euro. Mer information finns på www.monier.se