Så ror du hem jobbet:Egenskaperna som arbetsgivarna söker

Är du Noggrann, Strukturerad och självgående? Då är du svenska arbetsgivares drömkandidat. Detta enligt rekryteringssajten Monster.se som åter igen har undersökt de mest förekommande adjektiven i platsannonserna på http://www.monster.se. Resultatet är en talande bild av de egenskaper som är mest eftersökta av de svenska arbetsgivarna 2011.

På uppdrag av Monster.se har företaget Saplo undersökt alla platsannonser som finns på Monsters webbplats. Totalt rör det sig om drygt 8500 platsannonser. Syftet har varit att identifiera de mest förekommande adjektiven i platsannonserna. Ur det har Monster fått fram en lista över de egenskaper som svenska arbetsgivare värderar högst.

Arbetsgivarnas mest eftersökta egenskaper - Topp 10:

1. Noggrann (NY)
  2. Strukturerad (1)
  3. Självgående (2)
  4. Flexibel (9)
  5. Serviceminded (8)
  6. Prestigelös (3)
  7. Ansvarstagande (5)
  8. Stresstålig (NY)
  9. Samarbetsvillig (NY)

10. Tävlingsorienterad (NY)

Källa: Monster.se/Saplo

Siffrorna inom parentes anger förra årets placering. De ord som utgått jämfört med förra årets topp 10 lista är Initiativrik, Utåtriktad, Positiv, Säljinriktad.

Monster genomförde samma undersökning för ca ett och ett halvt år sedan. Ett antal nya egenskaper har letat sig in på topplistan.

-          ”De nya orden på listan speglar att den svenska arbetsmarknaden är i ett annat läge nu än vid den senaste undersökningen som var präglad av finanskrisen ”, säger Stefan Rizvi, marknadschef på Monster. ”Arbetsgivarna prioriterar din förmåga att hjälpa företaget att leverera bättre än konkurrenterna eftersom orderingången är stark i de flesta branscher. Samtidigt har listan utökats med ord som prioriterar arbete i grupp vilket ger än mer sund kravprofil än att leta efter personal som besitter orealistiskt många egenskaper ”, fortsätter Stefan Rizvi.

För mer information och hela listan, kontakta:

Stefan Rizvi, marknadschef Monster Skandinavien

+46 703 42 03 61   stefan.rizvi@monster.se

Om Monster Sverige - Nätrekryteringsföretaget

Monster Sverige (http://www.monster.se/) grundades 1997 under namnet Jobline, Monster Sverige är en del av Monster®, det ledande, globala verktyget för karriärplanering och rekrytering på Internet. För mer information om Monster Sveriges branschledande produkter och tjänster, vänligen besök: www.monster.se

Taggar: