IKEA kök förlänger sin tillfälliga butik i Mood-kvarteret

Den 1 september tog IKEA kök steget in i Stockholms citykärna och etablerade en pop up-butik på Regeringsgatan 65 i Mood-kvarteret. Efter en framgångsrik testperiod står det nu klart att IKEA förlänger kontraktet fram till sommaren 2019.

Syftet med pop up-butiken är att komma närmare konsumenten. I en tid där allt ska gå fort och finnas lättillgänglig är det ett naturligt steg för möbeljätten. Butiken skulle från start finnas tillgänglig under en testperiod om sex månader, men redan efter tre månader fattas alltså beslut om förlängning.

– Vi ser fram emot nästa steg för IKEA Kök och att vi kan fortsätta ge de människor som rör sig i Stockholm city möjligheten att planera och köpa IKEA-kök i Mood-kvarteret, på en plats och på ett sätt som visat sig passat dem bra. Samarbetet med AMF Fastigheter har varit en viktig pusselbit i detta och vi är glada för att det fortsätter, säger Håkan Svedman, landschef IKEA Sverige.

Även innovation inom kök är en stor del av utbudet i butiken. Bland annat erbjuder IKEA en sektion av butiken som tillägnas ”co-creation”. Här skräddarsys olika köksupplägg efter kundens behov och önskemål och pusslas ihop i otaliga kombinationer av köksluckor, handtag, funktioner och färger.

För AMF Fastigheter är förlängningen även ett välkommet inslag i utvecklingen av Mood-kvarteret. Mitt emot IKEA räknar AMF Fastigheter bland annat med att  bygga ett nytt restaurangstråk i förlängningen av Jakobsbergsgatan och mot Hötorgets tunnelbanestation.

– Samarbetet med IKEA är väldigt spännande. Vi glädjer oss att vara med på deras fortsatta resa och hjälpa dem att ta detta steg närmare sina kunder. För Mood-kvarteret innebär den mer långsiktiga etableringen mer liv och rörelse samtidigt som det förstärker vårt utbud, säger Annika Ljungberg marknadsområdeschef hos AMF Fastigheter.

För mer information, vänligen kontakta:

Annika Ljungberg, marknadsområdeschef, AMF Fastigheter
E-post: annika.ljungberg@amffastigheter.se

Fakta Mood-kvarteret i centrala Stockholm

- Mood Stockholm öppnade mars 2012. Sedan öppningen har platsen utvecklats till en självklar mat – och shoppingdestination, som satt hela området på kartan, både för stockholmare och för turister.

-  Mood Stockholm har 31 butiker inom service, mode och inredning, 6 skönhetsaktörer och 11 kaféer, barer och restauranger.

- AMF Fastigheter äger tre fastigheter runt Mood Stockholm. Fastigheterna är belägna på Regeringsgatan, Malmskillnadsgatan, Mäster Samuelsgatan och Jakobsbergsgatan. Nu tar AMF Fastigheter ett helhetsgrepp om hela området och låter Mood Stockholms brokiga och levande identitet växa ut i hjärtat av Stockholm city.

- Tillsammans med hyresgäster, Stockholm stad och andra fastighetsbolag utvecklas fastigheterna och den angränsande gatumiljön kontinuerligt till ett attraktivt kvarter som bidrar till ett levande city.

- Läs mer på: http://moodstockholm.se