MOOD STOCKHOLM SAMARBETAR MED SWEDISH FASHION TALENTS

Mood Stockholm fortsätter att utvecklas och nu inleds ett samarbete med Swedish Fashion Talents, en av Sveriges största och mest inflytelserika designplattformar.

Swedish Fashion Talents är ett inkubatorprogram som sedan 2005 drivs av Swedish Fashion Council. Syftet är att stötta nya varumärken i deras etablering på marknaden och i deras affärsmannaskap. Idag är Swedish Fashion Talents Sveriges största plattform för nyetablerade varumärken inom mode och accessoardesign.

Av över 50 sökande till Swedish Fashion Talents 2018 har en sakkunnig jury valt ut sju stycken vinnare som ses vara den svenska modebranschens framtid. I modekategorin hittar vi K-Ourage, Per Götesson, PRLE och Rave Review. På accessoarsidan återfinns Andelius Gribbe, Holpp och Rebecca Björnsdotter.

Under 2018 års upplaga av Swedish Fashion Talents går Mood Stockholm in som partner. Samarbetet syftar till att lyfta och introducera deltagarna för allmänheten. De sju varumärkena kommer bland annat att synliggöras genom fysiska aktiviteter på handelsplatsen och med intresseväcka digitala innehåll. Dessutom kommer samarbetet bli en del av ett nytt affärsutvecklingsprojekt i Mood-kvarteret där innovativa idéer snabbt kan omsättas till kreativa genomföranden.

- Sverige har många otroligt talangfulla modeskapare vilket inspirerar oss på Mood Stockholm. Swedish Fashion Talents gör en stor insats för att utveckla modebranschen och vi vill bidra med att tillgängliggöra nya modetalangers passion och skaparglöd med Mood-kvarteret som plattform. Vi tror att ett nytänkande samarbete som detta kommer att uppskattas av våra besökare, säger Karin Lagerqvist, Marknadsansvarig Mood Stockholm.

Mood Stockholm har blivit en av huvudstadens naturliga mötesplatser, både för stockholmarna själva och för turister från jordens alla hörn. I en nytänkande miljö kan besökare njuta, shoppa, umgås och arbeta under en stor del av dygnets timmar.

-Vi på Swedish fashion Council är väldigt glada att Mood Stockholm är partner för 2018. Samarbetet ger oss möjligheten att utöka programmet ytterligare och erbjuda en stark plattform för att introducera vinnarna för en bredare publik säger Erica Blomberg, Head of Marketing på Swedish Fashion Council.

För mer information, vänligen kontakta:
Karin Lagerqvist, Marknadsansvarig Mood Stockholm
E-post: karin.lagerqvist@amffastigheter.se
Tel: + 46 8-696 32 11

Mer om Swedish Fashion Talents
Under det kommande året erbjuder programmet varumärken en möjlighet att synas en gång per säsong på Sveriges största modescener men även vägledning inom såväl företagsmodell, affärsmässiga beslut som design och materialval. Ta del i affärsfrämjande aktiviteterna så som föreläsningar, som distributions- och avtalsfrågor och egna konsulter genom Fashion Business Academy samt exportfrämjande insatser. Swedish Fashion Talents har under åren bidragit till en kontinuerlig utveckling av modeindustrin i Sverige. Hälften av de varumärken som idag visar under Fashion Week Stockholm har någon gång deltagit i programmet. Bland tidigare medverkande i Swedish Fashion Talents finns Carin Wester, Minimarket, Bea Szenfeld, Ida Sjöstedt, Erik Bjerkesjö, Stutterheim, WWDE, altewai.saome, Ida Klamborn, Uniforms for the Dedicated och många fler. http://www.swedishfashioncouncil.se/swedish-fashion-talents-se/

Fakta Mood-kvarteret i centrala Stockholm

• Mood Stockholm öppnade mars 2012. Sedan öppningen har platsen utvecklats till en självklar mat – och shoppingdestination, som satt hela området på kartan, både för stockholmare och för turister.

• Mood Stockholm har 31 butiker inom service, mode och inredning, 6 skönhetsaktörer och 11 kaféer, barer och restauranger.

• AMF Fastigheter äger tre fastigheter runt Mood Stockholm. Fastigheterna är belägna på Regeringsgatan, Malmskillnadsgatan, Mäster Samuelsgatan och Jakobsbergsgatan. Nu tar AMF Fastigheter ett helhetsgrepp om hela området och låter Mood Stockholms brokiga och levande identitet växa ut i hjärtat av Stockholm city.

• Tillsammans med hyresgäster, Stockholm stad och andra fastighetsbolag utvecklas fastigheterna och den angränsande gatumiljön kontinuerligt till ett attraktivt kvarter som bidrar till ett levande city.

• Läs mer på: http://moodstockholm.se