Moretime Financial Services AB ingår avtal med A-LED AB

Moretime Financial Services AB (MFS) har ingått avtal med A-LED AB om tillhandahållande av en finansieringslösning. I samband med detta kommer Moretime även att ta över ansvaret för att leverera affärsstöd i form av bl a ekonomifunktion till A-LED. Som en del av samarbetet kommer Moretime även att äga 25 % av aktierna i A-LED AB. Avtalet är helt i linje med Moretimes strategi att kombinera finansierings- och affärsstödslösningar med att ta aktiv del i utvecklingen av företaget och är det första avtal som Moretime Financial Services AB tecknar efter genomförd preferensaktieemission.

A-LED erbjuder marknaden LED-belysning som ger kunderna både en stor energibesparing samt ett bättre ljus. Intresset för A-LED:s produkter är stort från företag som förbrukar mycket energi på belysning eftersom man uppnår både bättre kvalité på belysningen, sänker kostnaden samtidigt som man gör en insats för miljön. A-LED AB kommer framöver även att erbjuda belysning som en tjänst där kunderna får en garanterat lägre kostnad för sin belysning mot vad de idag betalar för traditionell belysning. A-LED omsatte 2014 1 403 tkr med ett resultat på 5 tkr. Läs mer på www.a-led.se.

”Vi är övertygade om att vårt samarbete med A-LED kommer bli en mycket bra affär för Moretime. A-LED har alla delar på plats för en kraftfull tillväxt genom den kompetens som finns i bolaget och tillsammans med de resurser som Moretime tillför kan den realiseras fullt ut. Vi ser med stor spänning och tillförsikt fram mot att starta upp samarbetet.” säger Manne von Platen, VD för MFS

Marknaden för LED-belysning är enorm och som exempel kan nämnas att Philips år 2010 beräknat en förväntad omsättning på LED år 2015 i Skandinavien till ca 12 miljarder. Sedan dess har kvalitén blivit bättre och priserna lägre för LED-belysning vilket borde innebära att marknaden vuxit ytterligare.

”Vårt nya samarbete med Moretime som delägare, kommer att ge A-LED de resurser som krävs för att expandera bolaget kraftigt. Med befintlig kompetens och organisation ihop med Moretimes resurser blir vi ett vinnande lag på ledljus-marknaden. Det kommer bli en intensiv och spännande framtid vi gemensamt går till mötes” säger Fredrik Norell, VD A-LED.

A-LED kommer inom kort arbeta fram en strategi och målbild med sikte på en kraftig tillväxt. Moretime kommer vara en aktiv delägare med en ambition att snabbt öka värdet på A-LED AB.

Omfattningen av affären för Moretime är avhängig de affärer som A-LED kommer att göra men planen är att finansieringsvolymen relativt snart skall nå 0,5 mkr eller mer med en avkastning i enlighet med de avkastningskrav som Moretime satt upp. Köpeskillingen för den 25-procentiga andelen i A-LED uppgår till under 200 tkr.

Manne von Platen, VD MFS

E-post: manne.von.platen@moretime.se

Carl-Fredrik Morander, Styrelseordförande MFS

Hemsida: www.moretime.se

Moretime Professional Services AB (publ) har sedan starten för 10 år sedan kontinuerligt utvecklat sin affärsidé inom rådgivning och levererar idag såväl digitala tjänster via internet som kvalificerat kompetensstöd inom affärsjuridik, revision, skatt, redovisning, HR och affärsutveckling. Tjänsterna når potentiellt en marknad som årligen är värd 40 miljarder. Med nytänkande och kundnyttan i fokus levererar vi tjänster på ett enklare och mer kostnadseffektivt sätt. Moretime förser de små och medelstora företagen med det stora företagets stödfunktioner med hjälp av tillgänglig teknologi. Vi förenklar och ökar våra kunders konkurrenskraft samt deras förmåga att utveckla sin affär.

Taggar: