Delårsrapport för perioden januari 2016 – mars 2016

DUBBLERAD OMSÄTTNING OCH FÖRSTA KVARTALET MED POSITIVT RESULTAT

FÖRSTA KVARTALET 2016 (JANUARI – MARS)

• Nettoomsättningen för första kvartalet ökade med 101 %, och uppgick till
    6,47 MSEK (3,23 MSEK)
  • Bruttoresultat exkl. aktiverat arbete för egen räkning ökade med 130 % och
    uppgick till 3,37 MSEK (1,47 MSEK)
  • Bruttomarginal exkl. aktiverat arbete för egen räkning: 53 % (45 %).
  • Rörelseresultat före avskrivningar: 0,91 MSEK (-2,13 MSEK).
  • Nettoresultat: 0,13 MSEK (-2,78 MSEK)
  • Resultat per aktie: 0,01 kr (-0,31 kr).
  • Nettokassaflöde: -1,16 MSEK (-1,73 MSEK).
  • Likvida medel vid periodens slut uppgick till 0,69 MSEK (0,63 MSEK).
  • Antal aktier vid periodens utgång uppgick till 10 395 402 st.

VIKTIGA HÄNDELSER UNDER FÖRSTA KVARTALET

• Första leverans till kund med den nya versionen av elektronik och mjukvara sker. Bland viktiga nya egenskaper kan nämnas avsevärt ökad batterilivslängd och möjlighet att med en inbyggd klocka och kalender schemalägga händelser.
  • Orderstocken vid kvartalets utgång uppgick till 3,5 MSEK. Denna orderstock förväntas levereras under andra kvartalet 2016.

• Första leverans till kund i USA med den nya versionen av elektronik och mjukvara. Beställningen avser ett pilotprojekt där displayerna programmerats för olika tidzoner och för att blinka enbart under lunchtid. Denna typ av användning mångfaldigar uppenbarligen batterilivslängden.

Det är självklart mycket glädjande att vi nu för första gången kan uppvisa ett positivt resultat. Vi ser detta som ytterligare ett bevis på att vår målmedvetna satsning mot USA varit riktig. Mycket glädjande är också att vår lista med pågående affärsmöjligheter i USA är stadigt växande och att kundernas respons på vår innovativa och unika produkt är så positiv. Ett bevis på detta är att alltfler kunder återkommer med ytterligare beställningar för nya program. Vi börjar helt enkelt bli en viktig del redan i planeringen av dessa kunders kommande marknadsföringsbudget.

Vi ser också ett stort intresse för de nya funktioner som vår senaste version av elektronik och mjukvara erbjuder. Inte minst möjligheten att via den inbyggda kalendern och klockan kunna programmera displayer att lägga sig i ”sov-läge” under natten vilket gör att batterilivslängden fördubblas.