Sveriges största bilistorganisation får ny VD

Fredrik Daveby 51 år, tar över VD-posten efter Maria Spetz. Detta blev offentligt idag när Motormännens kongress avslutades i Solna utanför Stockholm. Fredrik Daveby är agronom och ekonom med bred erfaren från både intresseorganisationer och näringslivet. Närmst kommer han från en tjänst som vd för Länsförsäkring Kronoberg. Motormännen är en av Sveriges största ideella organisationer med 117 000 medlemmar och företräder Sveriges bilister.

I helgen samlades företrädare för Sveriges bilister när Motormännens Riksförbund genomförde sin kongress. Förutom att presentera ny VD valdes även Ulf Blomgren till ny ordförande efter avgående Olof Karlberg.

– Först och främst är jag jätteglad att ha fått detta uppdrag att leda Motormänen in i framtiden. Den stora utmaningen blir att göra bilen till en del i lösningen på framtidens hållbarhetsproblem. Det individuella transporterandet måste vara i symbios med det kollektiva, säger Fredrik Daveby ny VD på Motormännen.

För bara någon månad sedan lämnade Fredrik Länsförsäkring Kronoberg där han under de senaste tolv åren har jobbat som vd.

– Jag vill göra vardagen lite bättre för dem jag företräder och för gemene man. Bilen är nyckeln till föreningen mellan stad och land. Det gäller att på ekonomiskt och miljömässigt bästa sätt kombinera individuella och kollektiva transportmedel. Att göra bilen till en del i lösningen på framtidens hållbarhetsproblem, avslutar Fredrik Daveby.

Så här kommenterar Motormännens nya ordförande Ulf Blomgren valet av Fredrik Daveby som ny vd för organissationen.

– Motormännen ville ha en person med gedigen ledarerfarenhet och vana vid att arbeta i medlemsstyrda organisationer. Personen skulle också ha erfarenhet av opinionsbildning och affärsutveckling i ett hållbarhetsperspektiv. Därför är vi glada över att ha kunnat knyta Fredrik till oss, säger Ulf Blomgren, själv nyvald ordföranande för Motormännens Riksförbund.

Fakta:
Fredrik Daveby, ny VD på Motormännen från och med 1:a augusti.
Ålder: 51 år.
Boende: I Stockholm och gård i Ukna norr om Västervik.
Familj: Tre söner, 24, 22 och 19 år.
Fritid: Mycket djur och natur. Har jagat sedan barnsben. Laga staket.
Utbildning: Agronom vid SLU. Universitetsstudier i ekonomi i Atlanta, USA.
Bakgrund: Lobbyist och utvecklingschef i LRF, fastighetsmäklare, svenskt lantbruksråd i USA och Kanada, medlemschef Södra Skogsägarna och vd i Länsförsäkring Kronoberg.
Fordon: Traktor John Deere, Vimek skogsmaskin, Land Rover Defender och Fiat 124 sportcupé. Får en Volvo laddhybrid som tjänstebil.
Favoritväg: Skyline Drive Smoky Mountains, Virginia, USA.
Styrelseuppdrag: Eolus Vind AB.
Börjar på Motormännen: 1 augusti.

Motormännens styrelse, vald vid kongressen
Ulf Blomgren (ordförande), Stockholm, nyval
Charlie Magnusson, Stockholm (1:a vice ordförande), omval
Ylva Ekmark, (2:a vice ordförande) Stockholm, nyval
Maria Plass, Ljungskile, nyval
Déssireé Liljevall, Kalmar, nyval
Leif Eriksson Sundsvall, omval
Karin Lundgren, Göteborg, omval
Vivi-Anne Hammarbäck, Stockholm, omval
Rolf Tuvesson, Helsingborg, omval
Ulf Björnstig, Umeå, omval

Mikael Högskoog, pressansvarig, mikael.hogskoog@motormannen.se

Fredrik Daveby tillträdande VD
070-271 00 52

Ulf Blomgren ordförande Motormännen
070-537 57 40

Först och främst är jag jätteglad att ha fått detta uppdrag att leda Motormänen in i framtiden. Den stora utmaningen blir att göra bilen till en del i lösningen på framtidens hållbarhetsproblem. Det individuella transporterandet måste vara i symbios med det kollektiva.
Fredrik Daveby ny VD på Motormännen
Jag vill göra vardagen lite bättre för dem jag företräder och för gemene man. Bilen är nyckeln till föreningen mellan stad och land. Det gäller att på ekonomiskt och miljömässigt bästa sätt kombinera individuella och kollektiva transportmedel. Att göra bilen till en del i lösningen på framtidens hållbarhetsproblem.
Fredrik Daveby ny VD på Motormännen
Motormännen ville ha en person med gedigen ledarerfarenhet och vana vid att arbeta i medlemsstyrda organisationer. Personen skulle också ha erfarenhet av opinionsbildning och affärsutveckling i ett hållbarhetsperspektiv. Därför är vi glada över att ha kunnat knyta Fredrik till oss.
Ulf Blomgren, nyvald ordföranande för Motormännens Riksförbund