60-dagarskryssning mellan tre kontinenter

MSC Cruises lanserar en världsomspännande kryssning som sträcker sig från Rio de Janeiro i Brasilien till Shanghai i Kina. Resan delas upp i tre etapper där gäster under upp till 60 dagar får möjlighet att besöka 18 länder på tre kontinenter med nyrenoverade och ombyggda lyxkryssaren MSC Lirica.

- Det är en unik världsomsegling som kombinerar spännande destinationer på flera kontinenter med lata dagar till havs, beskriver Åsa Elmcrona, marknadschef för MSC Cruises i Norden.

Det här blir första gången som MSC Cruises kryssar till Kina och gästerna har möjlighet att välja mellan tre påstigningshamnar, alla med slutdestination Shanghai. Hela resan kommer att ta 60 dagar och kryssningen börjar i Rio de Janeiro i Brasilien den 3 mars 2016. Härifrån kryssar MSC Lirica norrut längs Brasiliens kust för att sedan korsa Atlanten mot Kanarieöarna och vidare till europeiska fastlandet och spanska Cadiz.

I Europa kan gäster välja att stiga på fartyget i Barcelona, Marseille eller Genua. Under 42 dagar väntar sedan besök i 18 hamnar i 13 olika länder. Från Genua går kryssningen till Neapel i Italien, vidare till Kreta i Grekland och sedan söderut till Aqaba i Jordanien, Muskat i Oman och Khor Al Fakhan och Dubai i Förenade Arabemiraten.

Dubai är sista möjliga påstigningshamn för den fortsatta kryssningen österut. Härifrån går resan vidare till indiska städerna Goa och Cochin innan fartyget fortsätter till Colombo på Sri Lanka. Efter besök i thailändska Phuket, Penang och Port Kenang i Malaysia och storstadsmetropolen Singapore, anländer fartyget till Ho Chi Minh i Vietnam. Därifrån kryssar MSC Lirica till Hong Kong, Shanghai och vidare till Fukuoka i Japan för att sedan återvända till slutdestinationen Shanghai.

Nyrenoverat fartyg med stort utbud av aktiviteter

Kryssningsfartyget MSC Lirica kommer att ha genomgått en förlängning och modernisering innan avresan. Fartyget har 13 däck och får plats för drygt 2500 resenärer fördelat på 976 hytter. Ombord finns allt från spa, gym, teater, och kasino till disco samt flera barer och restauranger. Under dagarna till havs erbjuds olika aktiviteter ombord som danslektioner och matlagningskurser och det finns flera utflykter att välja mellan i varje hamn.

60 dagar, 18 länder, 26 olika hamnar
Pris från 33 009 kr/person för kryssning 61 nätter i insideshytt inklusive helpension, dryck till måltiderna, 8 utvalda utflykter samt tvättkuponger.

För mer information och bilder, kontakta:
Emma Reigans, PR-ansvarig MSC Cruises Skandinavien: 08-510 00 516, 070-491 02 28 emma.reigans@msccruises.se

Pressbilder:

MSC Cruises är ett av Europas största kryssningsrederier, marknadsledande i Medelhavet, Sydafrika och Brasilien. MSC Cruises har en av de mest moderna flottorna i världen med de tolv fartygen MSC Preziosa, MSC Divina, MSC Magnifica, MSC Splendida, MSC Fantasia, MSC Poesia, MSC Orchestra, MSC Musica, MSC Sinfonia, MSC Opera, MSC Armonia och MSC Lirica som kryssar i Medelhavet, Karibien, Nordeuropa, Atlanten, Syd- och Nordamerika, Sydafrika och Förenade Arabemiraten. MSC Cruises är miljöcertifierat enligt ISO 1400 och är det enda rederiet som belönats med ”7 Golden Pearls” från Bureau Veritas för hög standard inom miljö, hälsa och säkerhet. MSC Cruises är även certifierat enligt ISO 9001 och ISO 2200 för kvalitet och säkerhet i samband med livsmedelshantering. Rederiet har sedan 2009 samarbetat med UNICEF i ett gemensamt projekt som syftar till att ge utsatta barn i Brasilien en utbildning av hög kvalitet. Samarbetet förnyades 2014 i ett projekt att stödja UNICEFs insatser mot svält och undernäring hos barn i utvecklingsländer och i olika nödsituationer. MSC Cruises ingår i samma koncern som MSC Cargo, ett av världens största containerfraktföretag. Kryssningarna säljs i Norden genom direktförsäljning och återförsäljare. Ägare är den italienska familjen Aponte. Besök www.msccruises.se