Förenade Arabemiraten ny kryssningsdestination hos MSC Cruises

MSC Cruises introducerar Förenade Arabemiraten som ny destination för vintersäsongen 2011/2012. Från oktober 2011 till mars 2012 utgår MSC Lirica från sin nya hemmahamn Abu Dhabi. Det nya programmet omfattar nitton 7-nätterskryssningar med exotiska upplevelser i ett för många outforskat område.

MSC Lirica kommer under sina 7-nätterskryssningar att lägga till i hamnarna Muscat i Oman, Al Fujairah i Förenade Arabemiraten samt i öriket Bahrain. Kryssningen inkluderar även två nätter i Abu Dhabi och Dubai i Förenade Arabemiraten.

Den 14 oktober 2011 avgår MSC Lirica från italienska Genua på en 16-nätters jungfrufärd till Abu Dhabi som blir hennes hemmahamn under vintersäsongen 2011/2012 och utgångspunkt för MSC Cruises första kryssningssäsong i Förenade Arabemiraten. MSC Liricas sydgående kurs tar henne från Medelhavet till Förenade Arabemiraten med stopp i italienska Neapel och egyptiska Port Said, genom Suezkanalen till Aqaba i Jordanien, Salalah och Muscat i Oman och slutligen till Dubai och Abu Dhabi.

-      Vi är glada att kunna bredda vårt redan omfattande kryssningsutbud med en så spännande ny destination. Vi räknar med att denna nya kryssningsrutt kommer bli mycket populär: det är en resa full med exotiska upplevelser i ett fortfarande ganska outforskat område för de flesta skandinaver, i kombination med ett bekvämt och exklusivt boende ombord, säger Claes Tamm, nordisk chef på MSC Cruises.

Kryssningar med MSC Lirica till Förenade Arabemiraten är bokningsbara från våren 2011. Mer information och prisuppgifter kommer inom kort.

MSC Cruises anlöpshamnar i det nya kryssningsprogrammet:

Abu Dhabi är en storstadsmetropol rik på arkitektur - från den storslagna Sheikh Zayed-moskén, som med sina 800 kupoler och 1 000 kolonner är en av de största i världen, till Heritage Village, Emirates Palace och den arkeologiska fyndplatsen Al Ain med sitt palatsmuseum. Besökare kan bege sig ut i öknen för en tur genom sanddynerna eller stanna i staden med världens lyxigaste shopping.

Dubai är en ultramodern stad genomsyrad av traditioner och denna kontrasternas stad ligger vid kusten i en naturlig vik vid kanten av den arabiska öknen.

I Ajman kan besökaren se museum och basarer, ta en båttur genom staden i en traditionell dhow, köra över öknens gyllene sanddynor i en fyrhjulsdriven bil eller bada i Hattas naturliga bassänger.

Bahrain betyder ”de två haven” på arabiska och syftar på sötvattenkällorna i den unika skärgården med 32 öar. Emiratet är berömt för sina pärlor från tiden för det persiska riket, och besökare kan se de förhistoriska kungagravarna och keramiken i A’ali. Emiratet erbjuder även moderna attraktioner som racingbanan Bahrain International Circuit och den 2,5 mil långa gång- och bilbron King Fahd Causeway till Saudiarabien.

Al Fujairah är en pärla för den som älskar både historia och natur. Staden är omgiven av sluttningar och wadis (uttorkade flodbäddar) som varit bebodda sedan järnåldern. Besökare kan njuta av den gamla stadens charm, 1600-talsfortet Al Bithna Oasis med sina förhistoriska gravar och den sagolika byn Masafi i Hajarbergen. På avskilda natursköna stränder finner soldyrkare sitt paradis.

Muscat är känt som en av världens mest storslagna hamnar sedan det antika Rom, och även idag finns det många historiska byggnader såsom de imponerande forten Al Jalali och Al Mirani och den storslagna Sultan Qaboos moské. Sevärda är även de livfulla basarerna, i och på Beit Al Zubairmuseet och det exklusiva parfymeriet Amouage.

Ladda ner högupplösta kryssningsbilder på www.mscpressarea.com

För mer information, kontakta Claes Tamm, nordisk chef på MSC Cruises

Tel: +46 86 67 21 20 eller +46 707 90 00 69, e-post: claes.tamm@msccruises.se

MSC Cruises är ett av Europas största kryssningsrederier med huvudkontor i Neapel. Kryssningarna säljs i Norden genom återförsäljare. MSC Cruises har den mest moderna flottan i världen med de elva fartygen MSC Magnifica, MSC Splendida, MSC Fantasia, MSC Poesia, MSC Orchestra, MSC Musica, MSC Sinfonia, MSC Opera, MSC Armonia, MSC Lirica och MSC Melody som kryssar i Medelhavet, Karibien, Nordeuropa, Atlanten, Syd- och Nordamerika och Sydafrika. MSC Cruises är miljöcertifierat enligt ISO 1400 och är det enda rederiet som belönats med 6 Golden Pearls från Bureau Veritas för hög standard inom miljö, hälsa och säkerhet. MSC Cruises är även certifierat enligt ISO 9001 och ISO 2200 för kvalitet och säkerhet i samband med livsmedelshantering. Rederiet samarbetar med UNICEF i ett gemensamt projekt som syftar till att ge utsatta barn i Brasilien en utbildning av hög kvalitet. MSC Cruises ingår i samma koncern som MSC Cargo, ett av världens största containerfraktföretag. Ägare är den italienska familjen Aponte. Besök www.msccruises.se