MTG Studios ‘Veni Vidi Vici’ officiellt bidrag till MIPDrama Screenings

Report this content

• MTG Studios originalserie är utvald som ett av 12 bidrag till MIPDrama Screenings

• Utnämningen innebär att ’Veni Vidi Vici’ visas exklusivt för inköpare från hela världen

• Bidragen tävlar om sex priser som delas ut vid avslutningsceremonin

MTG Studios originalserie ‘Veni Vidi Vici’ har utsetts till en av 12 produktioner som kommer visas under det prestigefyllda MIPDrama Srceenings i Cannes den 2 april. Serien har exklusiv premiär på MTG:s nordiska videostreamingtjänst Viaplay den 13 april.

2017 års MIPDrama Screenings innebär en exklusiv möjlighet för det internationella dramasamfundet, inklusive 450 inköpare, att få en visning av några av de mest spännande kommande serierna. Sex priser kommer att delas ut, bland annat två som väljs ut av en framstående internationell jury bestående av författare, regissörer och exekutiva producenter.

‘Veni Vidi Vici’ handlar om den kämpande danska filmregissörens Karstan Daugaards beslut att ta ett jobb inom porrindustrin, vilket får drastiska konsekvenser. I seriens 10 delar spelar ledande nordiska skådespelare som Thomas Bo Larsen, Rafael Edholm och Livia Millhagen, tillsammans med den kanadensiska skådespelaren Michael Wincott.

Jakob Mejlhede, MTG EVP and Head of Programming and Content Development: "MIPDrama Screenings är ett exklusivt skyltfönster för några av de hetaste kommande serieproduktionerna från hela världen. Att ‘Veni Vidi Vici’ kommit med i det officiella urvalet återspeglar den fantastiska kvaliteten som våra originalproduktioner håller, och stärker oss i vår ambition att bli Nordens ledande producent av egenproducerat innehåll."

Den senaste originalproduktionen som annonserats från MTG Studios är ALEX, med Dragomir Mrsic i huvudrollen. Andra kommande titlar inkluderar dramat ‘Advokaten’, den politiska thrillern ‘Embassy Down’, andra säsongen av den LA-baserad dramakomedin ‘Swedish Dicks’, Nordic Noir-serien ‘Hassel’ samt dramadokumentären ‘SuperSwede’ om Formel 1-föraren Ronnie Petersons liv.

MTG:s innehålls-, produktions- och distributionsbolag kommer att ställa ut på MIPTV, som följer MIPDrama Screenings och som hålls mellan den 3-6 april i Cannes. MTG:s VD och koncernchef Jørgen Madsen Lindemann kommer den 3 april att hålla en keynote om de senaste trenderna inom medieindustrin och bolagets pågående strategiska omvandling från ett traditionellt TV-bolag till en global, digital underhållningskoncern.

Frågor?

press@mtg.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; +46 73 699 27 09)
mtg.com

MTG Studios aktiviteter inom innehållsproduktion och innehållsdistribution hör hemma inom MTG, en ledande internationell digital underhållningskoncern. Vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitala videonätverk och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).