Genombrott för "pay-per-view" i norden

GENOMBROTT FÖR "PAY-PER-VIEW" I NORDEN Helgens boxningsmatch mellan förre världsmästaren i tungvikt, Mike Tyson, och danske veteranen, Brian Nielsen blev en stor framgång för MTG:s Viasat Broadcasting. Över 75.000 biljetter såldes till Pay-per- view evenemanget som sågs av över 400.000 personer, vilket är nytt Nordiskt rekord. Omsättningsmässigt var denna tillställning en av de största någonsin i Norden och visar att pay-per-view i betydande utsträckning kan öka intäkterna per kund för Viasat Broadcasting. Nästa evenemang går av stapeln redan den tredje november, då Paolo Roberto utmanar världsmästaren i mellanvikt (WBO), Armand Krajnc. Nästa stora tillställning blir den efterlängtade titelmatchen mellan utmanaren Paolo Roberto och världsmästaren i mellanvikt (WBO), Armand Krajnc. Matchen går den tredje november i Lübeck i Tyskland. Detta är första gången som två svenskar boxas om en världsmästartitel och matchen kommer endast att kunna ses på Viasat. Helgens match marknadsfördes kraftfullt i alla MTGs mediekanaler - TV, radio och tidningar. Följaktligen såldes över 75.000 biljetter till digital-TV kunder i alla nordiska länder. Matchen sågs av över 400.000 personer. Detta är nytt rekord för pay-per-view i Skandinavien. Hans-Holger Albrecht kommenterar: "Det här är ett fantastiskt resultat. Den här tillställningen, den största av sitt slag någonsin i norden, visar tydligt att tittarna är beredda att betala för bra evenemang via pay-per-view. Detta kommer att öka intäkterna per abonnent framöver. Potentialen i dessa tjänster är oerhört stor i den digitala TV-världen. MTG har en unik position i Norden, och kan marknadsföra liknande evenemang i flera kanaler mycket effektivt till Viasat's över 500.000 digital-TV kunder. För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Patrik Linzenbold, Investor Relations tel +46 (0) 8 562 000 53 Modern Times Group MTG AB består av sju affärsområden: Viasat Broadcasting (fri- och betal-TV kanaler i nio länder), Radio (sju nätverk i fem länder), New Media (Everyday som interaktiv TV-portal, Internet-portal, mobilportal och text-TV), Publishing (Affärsnyheter och informationstjänster), Modern Interactive (homeshopping, e-handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista (symbolerna MTGA och MTGB), samt på Nasdaq-börsen i New York (symbolen MTGNY). ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/16/20011016BIT01010/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/16/20011016BIT01010/bit0002.pdf