Metro lanserades i Newcastle idag

Metro lanserades i Newcastle idag Utgivningen av Metro startade i Newcastle i nordöstra England i dag. Så sent som i fredags i förra vecka skedde lanseringen i Santiago i Chile. Takten för etableringen av den gratisdistribuerade och annonsfinansierade tidningen Metro utomlands är hög. I Newcastle trycktes i dag 75.000 tidningar. Utgivningen i England gäller för hela den nordöstra regionen Tyneside och distributionen sker via tunnelbana, färjor, bussterminaler och trafikknytpunkter. I Santiago trycks sedan i fredags 120.000 tidningar dagligen. Det var den första utomeuropeiska etableringen. Både utgivningen i Newcastle och Santiago ingår i Modern Times Group MTG ABs affärsområde Metro International. Sedan tidigare sker utgivning i Prag, Budapest och Holland. Ytterligare kontrakt har vunnits för Zürich och Philadelphia. Utgivningen av Metro i Stockholm, Göteborg, Malmö och Helsingfors inom MTGs kärnområde Norden och Baltikum ingår i affärsområdet Publishing. För ytterligare information, v g kontakta Pelle Törnberg, VD MTG, tel 08- 562 000 50. Modern Times Group MTG AB är noterat på Stockholms Fondbörs O-lista under symbolen MTG och på Nasdaq i New York under symbolen MTGNY. Modern Times Group MTG AB Skeppsbron 18, Box 2094, SE-103 13 Stockholm, Sweden Tel. +46-8-562 000 50. Fax. +46-8-20 50 74. (Publ) Registration no. 556309-9158 www.mtg.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/17/20000117BIT00570/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/17/20000117BIT00570/bit0002.pdf