Microsoft lanserar Xbox i egen TV-kanal hos Viasat

MICROSOFT LANSERAR XBOX I EGEN TV-KANAL HOS VIASAT Den internationella mediakoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag ett nyskapande samarbete med Microsoft. Microsoft etablerar en kommersiell kanal för att lansera sin spelkonsoll Xbox i Danmark genom Viasats digital-TV-utbud. Kanalen sänder åtta timmar om dagen, mellan 15.00 och 23.00 med demoversioner av olika spel som finns tillgängliga för Xbox. Där finns också information om själva Xboxen. I samband med lanseringen använder Microsoft i Danmark hela utbudet av nya medier inom Viasat Broadcasting, det affärsområde inom MTG där samtliga TV-kanaler samt nya medier samlats: Microsoft kommer att använda så kallade pop-ups i TV-program för att innehavarna av digital-TV ska få kännedom om den nya kanalen, samt mobiltelefonitjänster, text-TV samt Internet. Microsoft levererar självt allt innehåll till TV-kanalen och övriga tjänster. TV-kanalen är igång på torsdag, den 14 mars, samma dag som Microsoft inleder sin stora marknadsföringskampanj över hela Europa. Xbox-kanalen sänder i fyra veckor under Microsofts masslansering av spelkonsollen. Viasat hade totalt 550.000 digital-TV-abonnenter i Norden vid årsskiftet. Xbox-kanalen är tillgänglig för alla som har Viasats digital- TV-box i Danmark. Utbudet på X-box-kanalen finns med i Viasats digitala TV-guide bredvid Viasats egna kanaler i Danmark; TV3, 3+, Viasat Sport, TV1000 och TV1000 Cinema. För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Patrik Linzenbold, Investor Relations tel +46 (0) 8 562 000 53 Modern Times Group MTG AB består av sex affärsområden: Viasat Broadcasting (fri- och betal-TV kanaler i nio länderoch new media - text- TV, Everyday interaktiv TV, internet- och mobilportal), Radio ( lokala och nationella nätverk i fem länder), Publishing (affärsnyheter och informationstjänster), Modern Interactive (homeshopping, e-handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista (symbolerna MTGA och MTGB), samt som ADR på Nasdaq-börsen i New York (symbolen MTGNY). ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/12/20020312BIT01120/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/12/20020312BIT01120/wkr0002.pdf