MTG-ägda Kongregate förvärvar spelutvecklaren Synapse Games

• Synapse ligger bakom succétitlar som "Animation Throwdown: Quest for Cards", "War Metal Tyrant", "Global Assault" och "Spellstone"
  • Förvärvet ligger i linje med Kongregates strategi att utöka sin verksamhet till att omfatta egen spelutveckling
  • Synapse fem mobilspel har hittills laddats ner över 18,5 miljoner gånger och bolagets PC- och mobilspel har totalt spelats närmare 1 miljard gånger

Kongregate, den San Francisco-baserade spelpublicisten och utvecklaren som MTG förvärade i juni 2017, har förvärvat 100% av Synapse Games. Synapse, som grundades 2008 och vars verksamhet är baserad i Chicago, har 22 anställda och utvecklar gratisspel inom strategi och collectible card games (CCG).

Kongregates hittills största framgång "Animation Throwdown: Quest for Cards" (2016), utvecklades av Synapse tillsammans med Fox Next, Kongregate och Chinzilla Games. Spelet har installerats över 8 miljoner gånger och utsågs som ett av 2016 års bästa spel på Google Play.

Kongregate har samarbetat med Synapse sedan 2011 när spelutvecklaren lanserade sitt första webbspel, "War Metal Tyrant" som idag har spelats 61 miljoner gånger. Uppföljaren, "Tyrant Unleashed", släpptes 2014 för både webb och mobila plattformar. Andra titlar från Synapse omfattar "Global Assault" (2014), "Spellstone" (2015) och "Castaway Cove" (2017).

Synapse har för närvarande ett flertal olika flerplattformsspel under utveckling. Kongregate kommer att driva Synapse som en självständig spelutvecklare.

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef, MTG: “Synapse har utvecklat ett antal populära speltitlar och har ett nära samarbete med Kongregate och att integrera all den här talangen under ett och samma tak är ett naturligt steg. Synapse är snabbväxande och redan lönsamt. Vi expanderar kontinuerligt vår närvaro inom online-spel och finns nu närvarande på flera plattformar både i USA och i Europa med ett globalt publiknätverk, ett antal spännande egna speltitlar under utveckling och med mycket mer på gång.”

Alex Reeve, medgrundare och VD Synapse Games: "Kongregate har varit en viktig strategisk partner för oss i över sex år. Partnerskapet har varit ett avgörande bidrag till Synapse tillväxt och vi är glada över att nu vara en del av ett bolag med ett sådant genuint engagemang för spel, spelutvecklare och i deras fantastiska spelpublik."

Emily Greer, medgrundare och VD Kongregate: "Synapse har alltid känts som en del av Kongregate-familjen, från starten med deras enorma närvaro och stora andel följare på Kongregate.com, och nu genom expansionen till mobila plattformar och även till Steam. Jag är väldigt glad över att nu kunna göra teamet på Synapse till en officiell del av Kongregate. De delar vårt starka engagemang för spelare och vår önskan att fortsätta förnya oss inom webb, mobil, PC och nya plattformar."

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) är en ledande internationell digital underhållningskoncern och vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitala videonätverk och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).

About Kongregate
Kongregate is a leading cross-platform game publisher and web gaming destination. Kongregate's publishing focuses on free to play mid- and hard-core titles across mobile, Steam, and consoles. Working closely with mobile game developers Kongregate publishing provides consulting, analytics, marketing, launch support, and game features such as cross promotion, guilds, and chat. Kongregate’s mobile games have been downloaded tens of millions of times and have hundreds of millions of gameplays.  Kongregate's web platform features over 100,000 free games played by tens of millions of gamers per month. Kongregate is a part of leading international digital entertainment group MTG and is based in San Francisco. The company was founded in 2006 by brother-and-sister team Jim and Emily Greer.

press@mtg.com (eller Jessica Sjöberg, VP Corporate Communications; +46 76 494 09 13)

Ladda ner högupplösta bilder: