MTG i avtal med amerikanskt TV-bolag för sin originalserie

• ‘Swedish Dicks’ kommer att visas av det amerikanska TV-bolaget Pop TV
  • Första originalserien från MTG att distribueras till USA

‘Swedish Dicks’, den första nordiska TV-produktionen att distribueras internationellt av Lionsgate, kommer att visas av amerikanska Pop TV, vilka når fler än 80 miljoner hushåll i USA. Avtalet omfattar både den första säsongen som slog rekord när den visades i Sverige, samt den andra säsongen som börjar filmas i Los Angeles i sommar.

Första säsongen av ’Swedish Dicks’, med 10 avsnitt, hade premiär på MTG:s nordiska videostreamingtjänst Viaplay i september 2016. Serien slog tittarrekord och TBI Vision/Parrot Analytics utsåg även ’Swedish Dicks’ till ”the most in-demand digital original” i Sverige under 2016.

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef, MTG: “Det här är första gången som vi producerar en serie, visar den för våra tittare i Norden, ingår ett globalt distributionsavtal och därefter säljer den till ett stort amerikanskt TV-bolag som når miljontals hushåll i USA. Det visar på kraften i relevant underhållning med enastående skådespelare. Vi har många pågående projekt som antingen är under utveckling, filmas eller redigeras, och vi tror att flera av våra produktioner kommer utvecklas lika framgångsrikt som ’Swedish Dicks’.”

Komediserien ’Swedish Dicks’ är producerad av Viking Brothers Entertainment och Brain Academy (en del av MTG-ägda nice entertainment group). I serien spelar Peter Stormare (’American Gods’, ’The Blacklist’, ’Fargo’, ’John Wick: Chapter 2’) och komikern Johan Glans. Actionstjärnan Keanu Reeves (‘The Matrix’, ‘John Wick’) medverkar som gästskådespelare.

Brad Schwartz, President of Pop: “Pop har slagit igenom med smarta, karaktärsdrivna komedier där kända skådespelare medverkar såväl framför som bakom kameran. Nu får vi möjligheten att visa en serie, efter Lionsgates succé ‘John Wick: Chapter 2’, som är en härligt skruvad komedi med stjärnor som Peter Stormare och Keanu Reeves och där vi möter de bästa misslyckade detektiverna som Los Angeles någonsin skådat.”

Jim Packer, Lionsgate President of Worldwide Television & Digital Distribution: “Från första gången jag såg serien förstod jag att vi skulle hitta ett TV-bolag i USA som plockade upp ’Swedish Dicks’. Mixen av humor, drama och suveräna skådespelare gör det här till riktigt bra underhållning. Peter Stormare ligger bakom den ursprungliga idén till den här skönt galna serien där Keanu Reeves som gästskådespelare bidrar till den fulländade upplevelsen för alla tittare.”

Jakob Mejlhede, MTG EVP and Head of Programming and Content Development: “Avtalet med Pop TV är ett riktigt fint erkännande för hela teamet bakom ‘Swedish Dicks’. Det här är vår första originalserie för Viaplay – så vänta bara och se vad som kommer härnäst. Vi är på en resa att bli ledande i Norden av egenproducerat innehåll och MTG jobbar idag med fler än 50 spännande projekt som kommer att ge våra tittare unika upplevelser.”

Nästa originalproduktion från MTG är ‘Veni Vidi Vici’, ett av 12 officiella bidrag till årets MIPDrama Screenings, med exklusiv premiär på Viaplay den 13 april. Andra originalproduktioner som MTG nyligen annonserat är ‘ALEX’,; ‘Advokaten’; ‘Embassy Down’; ‘Hassel’; och ‘SuperSwede’.

Frågor?

investors@mtg.com (eller Stefan Lycke; Head of Investor Relations; +46 73 699 27 14)
mtg.com

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) är en ledande internationell digital underhållningskoncern och vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitala videonätverk och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).

Om Pop TV
Fans don’t sit at the outskirts of pop culture making snarky comments, they live right smack in the middle of it, sharing, creating, and connecting their passions with others. At Pop, fans finally have a destination that celebrates the fun of being a fan. Fans aren’t even fans anymore – they’re Gladiators, Tributes, Human Beings and Blockheads. Pop gives fans a dedicated channel that loves being a fan as much as they do. A channel that respects talent over celebrity. A channel filled with optimism, passion, funny and excitement. A channel that understands the fun doesn’t stop when the credits roll…it’s really just the beginning.

Pop is a joint venture of CBS Corporation (NYSE: CBS.A and CBS) and Lionsgate (NYSE: LGF). The partnership combines CBS’s programming, production and marketing assets with Lionsgate’s resources in motion pictures, television and digitally delivered content. Pop’s ownership structure is comprised of the company with the #1 broadcast network and many of the top first-run syndication series (“Entertainment Tonight,” “The Insider”) and the studio that produces and distributes the blockbuster “Hunger Games,” “Twilight” and “Divergent” franchises and produces such award-winning TV series as “Mad Men” and “Orange is the New Black.”

Pop TV presskontakt:
Leslie Furuta