MTG och Disney förlänger långsiktigt strategiskt samarbete

Report this content

• MTG säkrar fortsatt långsiktigt innehållsavtal med Disney, vilket ger Viaplays och Viasats kunder tillgång till de största biosuccéerna, prisbelönta animerade filmer, filmklassiker och hyllade serier för hela familjen
  • Viaplay och Viasat Film först i Norden att erbjuda sina kunder de senaste biosuccéerna via SVOD och betal-TV
  • Disney Channel, Disney Junior och Disney XD fortsätter sändas på Viasat i Norden och Baltikum

MTG och The Walt Disney Company Nordic förlänger sitt innehållsavtal för att leverera en underhållningsupplevelse i världsklass. Med avtalet får Viaplays och Viasat Films kunder i Norden tidig tillgång till världsledande innehåll från Disney, inklusive produktioner från Marvel, Lucasfilm och Disney•Pixar. MTG har också förlängt distributionsavtalet för Disney Channel, Disney Junior och Disney XD på betal-TV-plattformen Viasat i Norden och i Baltikum.

Avtalet inkluderar Disneys största biosuccéer och storsäljande hits som ‘Rogue One: A Star Wars Story’, ‘Captain America: Civil War’ och ‘Vaiana’ för Viaplay och Viasat Film i Norden.

Klassiker som ‘Pirates of the Caribbean: Svarta Pärlans förbannelse’, ‘Lejonkungen’, ‘Skönheten och Odjuret’, ‘Bilar’ och ‘Wall-E’ kommer att finnas i Disney Movies On Demand på Viaplay.

ABC Studios On Demand på Viaplay kommer även att ge kunderna tillgång till nya och klassiska serier som ‘Grey’s Anatomy’, ‘Criminal Minds’, ‘Scandal’, ‘Quantico’ och Marvels ‘Agents of S.H.I.E.L.D.’.

Delar av innehållet kan sparas ner för att ses offline, vilket innebär att filmer och serier är tillgängliga även där det inte finns någon uppkoppling.

Genom att Disney Channel, Disney Junior och Disney XD fortsätter att sändas på betal-TV- plattformen Viasat i Norden och i Baltikum får barn och familjer fortsatt tillgång till populära serier som ‘Liv and Maddie’, ‘Ultimate Spider-Man’ och ‘Doc McStuffins’.

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef, MTG: “Vi är väldigt glada över det förlängda samarbetet med Disney. Med alla de spännande filmer och serier som kommer de närmsta åren från Disneys omtyckta varumärken, har våra tittare mycket att se fram emot – de allra senaste filmerna, den mest populära familjeunderhållningen och de bästa serierna. Allt detta medan vi gör innehållet så tillgängligt som möjligt över alla plattformar, för alla skärmar och för alla tillfällen.”

Casper Bjørner, Country Manager, The Walt Disney Company Nordic: “MTG leder vägen mot framtidens underhållning. Med flera decenniers framgångsrikt samarbete bakom oss ser vi fram emot att tillsammans fortsätta leverera en underhållningsupplevelse i världsklass. Det gläder mig att vi kommer att kunna fortsätta erbjuda Viaplays och Viasats tittare en inblick i Disneys magiska värld – var de vill, när de vill och hur de vill.”

Jakob Mejlhede, MTG EVP and Head of Programming and Content Development: “Disney har givit oss några av film- och TV-historiens mest minnesvärda karaktärer, och vi är så glada över att kunna erbjuda Disneys allra bästa biofilmer och omfattande innehållsbibliotek till våra kunder inom Viaplay och Viasat.”

Frågor?
press@mtg.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; +46 73 699 27 09)
investors@mtg.com (eller Stefan Lycke; Head of Investor Relations; +46 73 699 27 14)
mtg.com

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) är en ledande internationell digital underhållningskoncern och vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitala videonätverk och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’)

Om Disney:
The Walt Disney Company, together with its subsidiaries and affiliates, is a leading diversified international family entertainment and media enterprise. Disney is a Dow 30 company and had annual revenues of $52.5 billion in its last fiscal year, the highest in the Company’s history (FY15).

The Walt Disney Company has been at the forefront of family entertainment in Europe, Middle East and Africa (EMEA) for over 80 years and is dedicated to creating innovative, entertainment experiences for children and families. The Company has offices in 25 countries and employs more than 5,300 people (and 14,500 employees in Disneyland Paris) and London, UK is the regional headquarters. The Disney brand is experienced in a number of ways across the region including in cinemas, on TV screens with Disney-branded channels as well as non-branded content, through a wide range of consumer products that are sold at mass market retailers and in Disney Stores across the region. The Disney brand is also experienced at Europe’s #1 tourist destination, Disneyland Paris, which opened in 1992.

Taggar: