MTG ökar ägandet i ESL och skriver ner tillgångar i Zoomin.TV

• MTG ökar ägandet i ESL till 82,48%
  • MTG skriver ner tillgångar i Zoomin.TV
  • Ger en preliminär icke kassapåverkande vinst om 7 miljoner kronor, vilken rapporteras i kvartalsrapporten för det tredje kvartalet 2018

MTG har ökat sitt ägande i Turtle Entertainment GmbH (Turtle), den största globala aktören inom esport som verkar under det välkända varumärket ESL, med 8,44% till 82,48% för en kontant ersättning om EUR 14,3 miljoner (cirka 152 miljoner kronor). MTG har köpt aktierna av bolagets grundare och delar av dess ledande befattningshavare.

Turtle driver ledande turneringarna inom esport, såsom ESL One och Intel® Extreme Masters, samt online-ligor som ESL Pro League. MTG köpte 74% av aktierna i ESL i juli 2015.

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef, MTG: “ESL är ett snabbväxande globalt varumärke inom esport och det naturliga valet för tittare, spelare, partners och speltillverkare. Vi är mycket nöjda över att öka vårt ägande och att fortsätta vårt framgångsrika samarbete med teamet på Turtle.”

Som en del av transaktionen har tidigare sälj- och köpoptioner för minoritetsägarna, vilka löpte till 2019, ersatts med en ny säljoption. Det nya avtalet ger minoritetsägarna rätten att sälja sina återstående aktier till MTG från och med juli 2022. Minoritetsägarna har även rätt till en tilläggsköpeskilling för de aktier som nu säljs i det fall MTG avyttrar merparten av sina aktier i Turtle till en högre värdering än den som ligger till grund för denna transaktion. Den återstående skulden för optionen och tilläggsköpeskillingen värderas till 324 miljoner kronor baserat på villkoren i avtalet.

Transaktionen medför en icke kassapåverkande positiv omräkningseffekt om 176 miljoner kronor, vilken kommer att rapporteras under jämförelsestörande poster i MTG:s kvartalsrapport för det tredje kvartalet 2018.

MTG kommer även att rapportera en icke kassapåverkande kostnad hänförlig till Zoomin.TV om 169 miljoner kronor under jämförelsestörande poster i kvartalsrapporten för det tredje kvartalet 2018. Kostnaden hänför sig till nedskrivning av tillgångar efter en omfattande genomgång av verksamhetens balansräkning som genomförts efter MTG:s köp av bolagets samtliga aktier i maj 2018.

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ)) är en ledande internationell digital underhållningskoncern och vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitalt videoinnehåll och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr

För att läsa MTG:s integritetspolicy, klicka här