MTG ÖKAR ÄGANDET I STORYFIRST

MTG ÖKAR ÄGANDET I STORYFIRST Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB, meddelade idag att man har köpt ytterligare 20 185 aktier i StoryFirst Communications Inc. från ett antal enskilda och institutionella aktieägare för totalt 53,4 miljoner US dollar. Vid transaktionens slutförande kommer MTGs ägande i den ryska TV-kanalen ha ökat till 37,9%. MTG kommer att fortsätta att redovisa sin andel i StoryFirst som ett intressebolag. Köpen är villkorade av godkännande från myndigheter. StoryFirst Communications Inc., är ett amerikanskt företag som äger och driver TV-kanalen CTC och 13 regionala TV-stationer. CTC är den största privatägda kommersiella TV-kanalen i Ryssland och hade en tittarandel på 9,3% (i målgruppen 18+) under första kvartalet i år. CTC når över 100 miljoner människor och har en teknisk penetration på 83% av de ryska TV-hushållen. "Ökningen i ägandet återspeglar vårt fokus på att investera i vår kärnverksamhet inom Broadcasting och att bygga vår närvaro i Öst- och Centraleuropa. CTCs tittarandel har ökat stadigt sedan vi förvärvade våra första aktier i Storyfirst 2002 och kanalen är nu den tredje största i Ryssland i den viktiga åldersgruppen 6-54 år. Liksom TV3 är CTC en renodlad underhållningskanal. Kanalen når tittare i över 700 ryska städer, inklusive nyckelområdena Moskva och St Petersburg. Ryssland är Europas största TV marknad mätt i antalet TV-hushåll och den nationella annonsmarknaden beräknas nå 950 miljoner US dollar under 2003". MTG äger även en majoritet av den nationella ryska TV-kanalen 'DTV Viasat' och har mer än två miljoner abonnenter på sina betal TV-kanaler 'TV1000', 'Viasat Explorer' och 'Viasat History' i 11 länder i Central- och Östeuroepa. MTG tog första steget in i Östeuropa 1993 genom lanseringen av sin framgångsrika TV3-kanal i Baltikum. Tio år senare har TV3 en penetration på över 95% i Estland, Lettland och Litauen och en 37% tittarandel i området. Under 2003 hade TV3 Baltikum en rörelsemarginal på 19%. MTG driver även reklamkanalerna Viasat3 i Ungern, 3+ i Lettland samt Tango TV i Litauen. För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Matthew Hooper, Investor & Press Enquiries tel +44 (0) 20 7321 5010 Modern Times Group MTG AB är ett internationellt medieföretag med verksamheter i mer än 30 länder. Den huvudsakliga verksamheten är fri- och betal-TV i Skandinavien, Baltikum, Ungern och ryssland. MTG är den största fri- och betal-TV-operatören i Norden och Baltikum, och har fri-TV-verksamheter i Ryssland och Ungern. MTG driver även det största kommersiella radionätverket i norra Europa och är ett ledande företag inom produktion av reality-TV. Modern Times Group MTG AB:s A och B-aktier handlas på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/12/20040712BIT20040/wkr0001.pdf