MTG/SDI startar bolag i mellanöstern

MTG/SDI STARTAR BOLAG I MELLANÖSTERN MTG-företaget Subtitling & Dubbing International (SDI) AB, har startat ett undertextningsbolag i Mellanöstern, Subtitling International Middle East sarl. Det första kontoret är placerat i Beirut i Libanon. Efter endast en månads verksamhet sysselsätter bolaget redan ett 20-tal undertextare som producerar undertexter av högsta internationella kvalitet. Under det senaste året har flera internationella satellitkanaler börjat sända i Mellanöstern och en lång rad andra kanaler är på väg in. Det framtida behovet av undertexter för den stora arabisk-språkiga marknaden (220 miljoner invånare) bedöms därför som mycket högt. Ett av SDI:s brittiska bolag, Subtitling International UK Ltd, har slutit avtal med den London-baserade satellitplattformen Gulf DTH om leverans av arabiska undertexter till fyra av plattformens kanaler. Diskussioner förs även med flera andra internationella kunder om arabisk undertextning. - Etableringen i Mellanöstern är ett led i en mer offensiv internationell expansion, säger Per Hagstedt, VD för SDI. SDI är med dotterbolag i Sverige, Finland, Storbritannien och Nederländerna redan Europas största leverantör av undertexter till film, video och TV. För svenska TV-tittare är SDI mest känd under namnet Svensk Text, gruppens skandinaviska bolag. För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG Affärskommunikationsansvarig tel +46 (0) 8 562 000 50 tel +44 (0) 20 7321 5010 Modern Times Group MTG AB består av sju affärsområden: Viasat Broadcasting (fri- och betal-TV kanaler i nio länder), Radio (sju nätverk i fem länder), New Media (Everyday som interaktiv TV-portal, Internet-portal, mobilportal och text-TV), Publishing (Affärsnyheter och informationstjänster), Modern Interactive (homeshopping, e-handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista (symbolerna MTGA och MTGB), samt på Nasdaq-börsen i New York (symbolen MTGNY). MODERN TIMES GROUP MTG AB Skeppsbron 18, Box 2094, SE-103 13 Stockholm, Sweden Tel. +46 8 562 000 50 Fax. +46 8 20 50 74 (Publ) Registration No. 556309-9158 www.mtg.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/23/20031223BIT00090/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/23/20031223BIT00090/wkr0002.pdf