Tidningen Metro lanseras i Malmö/Skåne

TIDNINGEN METRO LANSERAS I MALMÖ/SKÅNE Vid en gemensam presskonferens i Malmö klockan 16.00 i dag tillkännagavs ett omfattande samarbete mellan tidningen Metro, Arbetet Nyheterna och Skånetrafiken. Genom samarbetet fortsätter Metros expansion. Det är klart att Metro ska ges ut i Malmö och övriga Skåne. Samarbetet skapar också nya och goda förutsättningar för Arbetet Nyheterna att utvecklas i regionen. Samarbetet med Arbetet Nyheterna innebär att Metros Malmö-redaktion hyr lokaler av Arbetet Nyheterna. I mycket får Metro i Skåne samma innehåll som Stockholmsupplagan, men med flera sidor Skånematerial för att ge tidningen en sydsvensk profil. Samarbetet innebär vidare att Metros Skåne-edition trycks hos Arbetet Nyheterna. Dessutom skapas ett gemensamt annonspaket. Annonsörerna erbjuds ett storstadspaket med såväl Metro i Stockholm och Göteborg som Metro och Arbetet Nyheterna i Malmö. Dessutom skapas ett regionalt annonspaket i Skåne med Metro och Arbetet Nyheterna. Distributionen i Malmö och övriga Skåne sker genom avtal med Skånetrafiken. -Vi tror att detta är bra och intressant för våra resenärer, det är det vi fokuserar på, säger Gösta Ahlberg, VD för Skånetrafiken. De kan i lugn och ro läsa Metro när de reser med oss, vilket de inte kan göra om de kör bil. Metros utgivning startade i Stockholm för drygt fyra år sedan. I fjol startade även utgivning i Göteborg. -Vi är mycket nöjda med avtalet, säger Arbetet Nyheternas VD Per Bergknut. MTGs breda och framtidsinriktade mediekompetens är bra för Arbetet Nyheterna. -Avtalet är viktigt för vår möjlighet att utveckla vår journalistiska ambition och vårt företag. -Annonspaketet, som är öppet för fler, är ett starkt koncept, samtidigt är vi glada att våra lokaler och vårt tryckeri ska tas i anspråk. Avsikten är att Metro börjar ges ut i Skåne i september. Den tryckta upplagan blir inledningsvis 60.000. Internationellt ges Metro också ut i Prag och Budapest. Under hösten 1999 startas även utgivning i Holland och i Helsingfors. -Med Skåneeditionen blir Metro komplett på storstadsmarknaden och därmed ett fullgott alternativ för märkesannonsörer, säger HC Ejemyr, ansvarig för Publishing i Modern Times Group MTG AB. För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG Affärskommunikationsansvarig tel +46 (0) 8 562 000 50 tel +44 (0) 20 7321 5010 Modern Times Group MTG AB består av sju affärsområden: Viasat Broadcasting (fri- och betal-TV kanaler i nio länder), Radio (sju nätverk i fem länder), New Media (Everyday som interaktiv TV-portal, Internet-portal, mobilportal och text-TV), Publishing (Affärsnyheter och informationstjänster), Modern Interactive (homeshopping, e-handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista (symbolerna MTGA och MTGB), samt på Nasdaq-börsen i New York (symbolen MTGNY). MODERN TIMES GROUP MTG AB Skeppsbron 18, Box 2094, SE-103 13 Stockholm, Sweden Tel. +46 8 562 000 50 Fax. +46 8 20 50 74 (Publ) Registration No. 556309- 9158 www.mtg.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/02/20040102BIT00770/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/02/20040102BIT00770/wkr0002.pdf