TV3 tilldelad TV-licens för rikstäckande marknät i Lettland

TV3 TILLDELAD TV-LICENS FÖR RIKSTÄCKANDE MARKNÄT I LETTLAND TV3 tilldelades idag en licens för rikstäckande marksänd TV i Lettland. TV3 ökar därmed sin räckvid från 75 % till mer än 95 % av hushållen i Lettland, och får rikstäckning i alla de tre baltiska länderna. - Det är värdefullt för de annonsörer som vill nå sina målgrupper i Baltikum. Vi får den största täckningen av alla TV-kanaler i regionen, säger Yggers Mortensen, chef för Viasat Broadcasting i Baltikum. TV3s närvaro i de baltiska länderna går tillbaka till 1993, när marksända TV-kanaler lanserades i Estland och Litauen. Dessa verksamheter når nu 96 % av hushållen i Estland och 98 % i Lituaen. TV3 förvärvade en regional TV-kanal i Lettland 1998. Räckvidden för denna har ökat från 60 % till 75 % av hushållen (i Riga och angränsande områden) under år 2000. Viasat lanserade sin digitala TV-plattform i Norden och Baltikum under hösten 2000. Denna utveckling är också viktig för att snabbt kunna bygga ut det rikstäckande marknät som TV3 idag tilldelats licens för av lettlands nationalla TV-råd. Baltikum är en del av Modern Times Group MTG AB's geografiska kärnområde. TV3 var den första kommersiella TV-kanalen som lanserades i Norden, och bröt statstelevisionens monopol genom att börja sända via satellit i Sverige 1987, och i Norge och Danmark året därpå. För ytterligare information, besök www.mtg.se, skicka e-post till info@sharedvalue.net eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG, 08-562 000 50, Yggers Mortensen, COO Viasat Broadcasting Baltikum, +45 207 390 94, eller Bert Willborg, informationsansvarig MTG, 070-727 70 22. Modern Times Group MTG AB består av sju affärsområden: Viasat Broadcasting (fri-TV och betal-TV som omfattar 18 TV-kanaler i 8 länder), Radio (7 nätverk i 5 länder), New Media (Everyday som interaktiv TV-portal och Internet-portal, text-TV), Publishing (daglig finanstidning, övrig finansiell information, magasin och böcker), Modern Interactive (traditionell homeshopping, e-handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB, samt på Nasdaq-börsen i New York under symbolen MTGNY. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/08/20010208BIT01040/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/08/20010208BIT01040/bit0002.pdf