Utnämning av CFO för Nordic Entertainment Group

Efter tillkännagivandet av processen att initiera en uppdelning av MTG i två bolag och utnämningarna till ledningsgruppen för Nordic Entertainment Group (NENT Group), har Gabriel Catrina utnämnts till EVP & Group Chief Financial Officer (CFO; finanschef) för Nordic Entertainment Group med tillträde den 1 juli. Gabriel Catrina kommer att ingå i ledningsgruppen för NENT Group, vilken nu är komplett, och rapportera till Anders Jensen, VD och koncernchef för Nordic Entertainment Group.

Gabriel Catrina är idag MTG:s Chief Strategy Officer och kommer att kombinera uppdraget som CFO med hans tidigare utnämning till EVP, Group Chief Strategy Officer och Head of M&A för NENT Group från och med den 1 juli. Innan Gabriel började på MTG i september 2013 var han Head of Media, Communications and Technology Practice med nordiskt ansvar på konsultföretaget Booz & Company.

Gabriel har lång erfarenhet av arbete inom noterade bolag där han ansvarat för processer såsom strategiplanering, budgetering, ekonomistyrning, samt arbete mot styrelse och bolagets finansiella rapportering.

Anders Jensen, för närvarande MTG Executive Vice President och VD för Nordic Entertainment, och VD och koncernchef för Nordic Entertainment Group från den 1 juli: “Vår prioritet är att säkra de allra bästa ledarna till varje del av Nordic Entertainment Group när vi nu går vidare i processen mot att separera bolaget och senare notera det på börsen. Gabriels enastående kompentens inom strategi och finansiell planering, ihop med hans passion för att utveckla verksamheten, bidrar med stort värde till bolagets fortsatta framgångar.”

Nordic Entertainment Group kommer att bestå av MTG:s nuvarande verksamhetssegment Nordic Entertainment och MTG Studios, samt Splay Networks. Bolagets unika sammansättning omfattar Viasats verksamhet inom betal-TV, streamingtjänsterna Viaplay och Viafree, MTG:s fri-TV-kanaler och radiostationer, 30 produktionsbolag och Splays videoproduktion och influencernätverk för sociala medier.

Ledningsgruppen för Nordic Entertainment Group meddelades den 19 april 2018 och tillträder den 1 juli. Nordic Entertainment Groups styrelse kommer att annonseras under processens gång.

Om uppdelningen av MTG

Den 23 mars 2018 meddelades det att styrelsen för MTG har beslutat att initiera en process för att dela upp MTG i två bolag – Modern Times Group MTG AB och Nordic Entertainment Group – genom att dela ut samtliga aktier i Nordic Entertainment Group till MTG:s aktieägare och notera aktierna på Nasdaq Stockholm.

Styrelsen avser att föreslå utdelningen och noteringen av aktierna vid en extra bolagsstämma för dess aktieägare under andra halvan av 2018. Styrelsens slutliga förslag kommer att vara villkorat av att den tidigare offentliggjorda sammanslagningen av MTG Nordic Entertainment och MTG Studios med TDC Group inte fullföljs.

Mer information om uppdelningen finns här.

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) är en ledande internationell digital underhållningskoncern och vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitalt videoinnehåll och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr

MTG:s integritetspolicy:
För att läsa vår integritetspolicy, klicka här