VIASAT LANSERAR FYRA NYA DIGITALA KANALER I NORDEN

VIASAT LANSERAR FYRA NYA DIGITALA KANALER I NORDEN Viasat Broadcasting lanserar i januari nästa år fyra nya kanaler på Viasats digitala plattform. Viasat Explorer, en dansk version av Viasat Sport, ZTV i Norge och den helt nya kanalen RealityTV kommer att ytterligare stärka Viasat Broadcastings ledande position på den Nordiska marknaden. Vid slutet av september hade Viasat 527.000 digitala tv- abonnenter. Viasat Explorer är en helt ny kanal med fokus på äventyr och "extreme sports", samt ämnen som naturfenomen, rovdjur och utforskning av rymden. Kanalen kommer initialt att ingå i Viasat Guld-paketet och kommer inte att innehålla reklam. I Danmark lanserar Viasat en inhemsk version av Viasat Sport. Kanalen kommer att innehålla täckning av danska och internationella sportevenemang, intervjuer och sportnyheter. Viasat Sport når redan 800.000 betal-tv-abonnenter i Norden genom Viasats digitala satellitplattform samt via tredjeparts kabelnätverk. I Norge lanseras ZTV som kommer att ersätta Viasat Plus. Målsättningen är att den nya musik- och underhållningskanalen skall attrahera en stor andel yngre tittare. ZTV i Sverige har varit en stor framgång med stadigt ökande tittarandelar under de senaste 10 åren. 55% av tittarna på ZTV idag är i den för annonsörer attraktiva åldersgruppen 12-34. Slutligen introducerar Viasat en helt ny typ av kanal, RealityTV, på sin plattform. RealityTV låter tittarna följa polis, brandmän och sjukvårdare på nära håll när de kämpar mot naturkatastrofer och i andra nödlägen, 24 timmar om dygnet. Hans-Holger Albrecht, verkställande direktör på MTG, kommenterar: "Genom dessa lanseringar stärker vi Viasats ledande ställning i Norden inom betal-tv och reklamfinansierad tv. Få andra tv-bolag i Europa kan uppvisa lika stora synergier inom teknik, distribution, och programinköp som Viasat." För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Patrik Linzenbold, Investor Relations tel +46 (0) 8 562 000 53 Modern Times Group MTG AB består av sju affärsområden: Viasat Broadcasting (fri- och betal-TV kanaler i nio länder), Radio (sju nätverk i fem länder), New Media (Everyday som interaktiv TV-portal, Internet-portal, mobilportal och text-TV), Publishing (Affärsnyheter och informationstjänster), Modern Interactive (homeshopping, e-handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista (symbolerna MTGA och MTGB), samt som ADR på Nasdaq-börsen i New York (symbolen MTGNY). ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/20/20011220BIT01350/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/20/20011220BIT01350/bit0002.pdf