ViaSat lanserar TV1000 i Baltikum

VIASAT LANSERAR TV1000 I BALTIKUM - Avtal med Baltcom och Levicom ger marknadsandel på över 50 procent ViaSat som ingår i Modern Times Group, MTG, har beslutat att i höst lansera betal-tv-kanalen TV1000 i Estland, Lettland och Litauen. ViaSat har nu slutit ett avtal med de två ledande distributörerna Baltcom och Levicom vilket ger företaget en marknadsandel på över 50 procent på kabel-tv-marknaden i Baltikum. Genom att nu vid sidan om TV3 och ZTV också etablera TV1000 på den Baltiska marknaden fullföljer MTG den strategi som tidigare använts för expansionen i Norden. - Vår ambition är att vara först ute och etablera och tydligt positionera våra kanaler på nya och lovande tv-marknader, säger Hans- Holger Albrecht, chef för MTGs betal-tv-division. Respektive land får sin egen kanal med kvalitetsfilm och events på det lokala språket samt med ryska som alternativ för de rysktalande minoriteterna. Lanseringen i Baltikum sker efter att det nya premiumpaketet ViaSat Guld och TV1000 under det senaste halvåret uppvisat en stark abonnenttillväxt i Norden. - De senaste framgångarna för ViaSat Guld och TV1000 visar att det finns en potential för premiumtjänster i hela den här regionen. Genom att etablera TV1000 i Baltikum skapar vi en god bas för fortsatt tillväxt på dessa nya tv-marknader där redan TV3 och ZTV visat sig vara framgångsrika, fortsätter Hans-Holger Albrecht. I Estland och Litauen kommer TV1000 att samarbeta med TV3 och ZTV i sin marknadsföring och utnyttja de möjligheter till cross-promotion som finns. - TV1000 kommer att erbjuda de Baltiska tv-tittarna något helt nytt och unikt i form av kvalitetsfilm, events och erotik, avslutar Hans-Holger Albrecht. Stockholm den 25 maj 1998 För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG Affärskommunikationsansvarig tel +46 (0) 8 562 000 50 tel +44 (0) 20 7321 5010 Modern Times Group MTG AB består av sju affärsområden: Viasat Broadcasting (fri- och betal-TV kanaler i nio länder), Radio (sju nätverk i fem länder), New Media (Everyday som interaktiv TV-portal, Internet-portal, mobilportal och text-TV), Publishing (Affärsnyheter och informationstjänster), Modern Interactive (homeshopping, e-handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista (symbolerna MTGA och MTGB), samt på Nasdaq-börsen i New York (symbolen MTGNY). MODERN TIMES GROUP MTG AB Skeppsbron 18, Box 2094, SE-103 13 Stockholm, Sweden Tel. +46 8 562 000 50 Fax. +46 8 20 50 74 (Publ) Registration No. 556309-9158 www.mtg.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/30/20031230BIT00220/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/30/20031230BIT00220/wkr0002.pdf