Dokumentären om Green Day har premiär på MTV

Historien om ett av världens största rockband, Green Day, handlar om hur tre barndomsvänner gick från att spela punk i källaren till Rock N Roll Hall of Fame. Under vägen mot sin stjärnstatus har bandet kantats av motgångar och kämpat med sitt kändisskap. Istället för att lägga av har Billie Joe, Mike och Tré hela tiden förnyat sig och deras starka band till varandra har gjort att bandet har varit aktuella i över 25 år. I The Ride får vi veta mer om de stunder som förändrade deras liv, definierade bandets karriär och vad som har gjort dem till vad de är idag. Green Day: The Ride har premiär 25 november kl. 20:00 på MTV.

Detta visste du inte om Green Day:

• Billie Joe Armstrong och Mike Dirnt växte upp några mil från varandra i utkanten av Oakland, Kalifornien. De träffades i femman efter deras skolor slagits ihop på grund av konkurs i skoldistriktet, och de fann varandra omedelbart genom den gemensamma passionen för musik. Några år senare träffade de trummisen Tré Cool.
  • Green Day släppte sin stora skivbolagsdebut Dookie efter bara tre veckor i studion. De hade inte alls förväntat sig vad som skulle hända – när singeln sålde över 10 miljoner exemplar världen över.
  • När ”Time Of Your Life” – bandets största hit – släpptes som singel 1997, var bandet osäkra på om deras fans skulle acceptera den. Billie Joe visste inte hur den skulle rimma med deras mer hardcore fans, och minns det som att han var ”ganska berusad” innan  de gick upp på scenen och framförde låten live för första gången.
  • När bandet introducerades in i Rock N Roll Hall of Fame hade de en paus och inga planer på att återförenas. Natten när de valdes in blev de så inspirerade att de återvände hem för att spela en show där allt började – på Gilman Street – och återvända in i studion.

MTV:s The Ride följer dagens hetaste artister när de avslöjar de mest omvälvande ögonblick som förändrat deras liv och kulminerar i det viktigaste ögonblick som förändrade allt. Det finns inget mer kraftfullt än en konstnär som berättar sin sanning. I The Ride får dagens mest begåvade artister berätta sin historia – som ingen har hört förut.

Om Green Day: The Ride
Green Day: The Ride produceras för MTV för Creature Films: executive producer är Mark Ford och Kevin Lopez för Creature Films  samt Bruce Gillmer och Jennifer Demme Harrids för MTV Internationals. http://www.mtv.se/program/1896-the-ride