Green Day får priset Global Icon på MTV EMA 2016

Det prisbelönta bandet Green Day kommer att ta emot MTV Global Icon Award 2016 på årets MTV EMA. Förutom Green Day så avslöjas även flera presentatörer - rapparen G-Eazy, pop superstjärnan Charli XCX, artisten Tine Tempah och multitalangen Idris Elba.

MTV EMA 2016 stjärnspäckade line-up inför MTV EMA blev precis punkigare när det avslöjades att det globala fenomenet Green Day tilldelas priset Global Icon. De finns på Rock and Roll Hall of Fame och har även belönats med tre MTV EMA’s i kategorin ”Best Rock”. Rockbandet Green Day har sålt miljontals skivor världen över och släppt dussintals hitsinglar under de senaste två decennierna. Revolution Radio, bandets 12:e studioalbum som inkluderar hitsingeln ”Bang Bang” släpptes i oktober och gruppen är nominerade i två EMA-kategorier till årets show, inklusive ”Best Live” och ”Best Rock”.

Bandet har förutom att toppa listorna med sin musik även skapat musikalen American Idiot, baserad på det multi-platina säljande albumet med samma namn. 2016 kom filmen Ordinary World med Billie Joe Armstrong i huvudrollen och med en originallåt av bandet. Som mottagare av MTV Global Icon utmärkelsen, ansluter Green Day sig till en eftertraktad lista med några av de största namnen inom musik genom tiderna, bland andra Duran Duran (2015), Ozzy Osbourne (2014), Eminem (2013), Whitney Houston (2012), Queen (2011) och Bon Jovi (2010).

-          Green Day är utan tvekan ett av världens mest inflytelserika rockband. I över två decennier har de introducerat nya generationer av fans från hela världen till sina passionerade texter och råa musikaliska kraft. Vi är otroligt stolta över att ha Green Day som mottagare av utmärkelsen MTV EMA Global Icon Award i årets gala, säger Bruce Gillmer, Executive Vice President of Talent and Music Programming / Events, Viacom International Media Networks.

Green Day ansluter sig till en redan stjärnspäckad EMA lineup med Bebe Rexha som värd och uppträdanden av Bruno Mars, Kings of Leon, One Republic, Martin Garrix, Afrojack, Shawn Mendes, DNCE, Lukas Graham och Zara Larsson. Presentatörer är bland annat G-Eazy, Charli XCX, Tinie Tempah, Idris Elba, Jaden Smith, Nina Dobrev, Deepika Padukone, Jourdan Dunn, Winnie Harlow med flera. Ytterligare artister och presentatörer kommer att meddelas inom kort.

MTV EMA 2016 kommer att sändas live på MTV från Rotterdam i Nederländerna på söndag den 6 november kl. 21.00.

Den officiella internationella sponsorn av MTV EMA 2016 är Evos hörlurar.

GREEN DAY GIFS

TINIE TEMPAH ARTIST ACCOUNT