Popstjärnan Pink får hederspris av MTV på MTV VMAs

Popstjärnan Pink hedras med Michael Jackson Video Vanguard Award, MTV Video Music Awards stora hederspris. Tidigare vinnare är bland andra Justin Timberlake, BEYONCÉ och Rihanna.

Nu står det klart att den amerikanska popstjärnan Pink får MTVs hederspris Michael Jackson Video Vanguard Award, på MTV Video Music Awards 2017. Hon tilldelas priset för sin inverkan på musik, pop kultur, mode och filantropi. Sångerskan kommer också att uppträda på galan den 27e augusti med sin nya singel "What about us".

Pinks karriär som sångerska och artist sträcker sig över mer än 17 år. Hon har sedan starten av sin musikkarriär skapat världshits och musikvideos som “Don’t Let me Get Me” och “Try,” “F**kin’ Perfect” och “Trouble.” Med den här utmärkelsen ansluter sig Pink till tidigare pristagare som Michael Jackson, Madonna, Peter Gabriel, Guns N’ Roses, Beastie Boys, Britney Spears, Justin Timberlake, BEYONCÉ, Kanye West och Rihanna.

Sedan sin debut 2000 har Pink släppt sex studioalbum, sålt över 42 miljoner album och fler än 75 miljoner singlar. Hon har även fått tre Grammy Awards, sex MTV Video Music Awards, två MTV Europe Awards och utnämnts till Billboards Woman of the Year 2013.

MTV är världens främsta varumärke för ungdomar. Med en global räckvidd på över 785 miljoner hushåll är MTV hemmet för milleniumgenerationen, musikfans och artister samt en pionjär i skapandet av innovativa program för ungdomar. MTV både reflekterar och skapar popkultur med sitt prisvinnande innehåll byggt på gripande storytelling, utforskande av musik och aktivism på TV, webben, mobilen och sociala medier. Utanför USA är MTV en del av Viacom International Media Networks, en del av Viacom Inc. (NASQAQ, VIAB, VIA), ett av världens ledande företag i skapandet av program och innehåll för alla plattformar. www.mtv.se