Will Smith får hederspris av MTV

Skådespelaren Will Smith hedras med MTV Generation Award, MTV Movie Awards stora hederspris. Tidigare vinnare är bland andra Johnny Depp, Tom Cruise och Sandra Bullock.

Nu står det klart att den amerikanske skådespelaren Will Smith får MTVs hederspris Generation Award på MTV Movie Awards. Smith är en av vår tids största filmstjärnor och har medverkat i succéfilmer som ”I am legend”, ”Men in Black”, ”Ali” och kommande ”Suicide Squad”. Han hade sitt stora genombrott med filmerna ”Independence Day” och ”Bad Boys”. MTV Generation Award är det högsta erkännandet vid MTV Movie Awards och tilldelas en profil som har genomfört enastående prestationer under sin karriär, samtidigt som de älskas av MTVs publik. Tidigare mottagare är balnd andra Robert Downey Jr., Mark Wahlberg, Jamie Foxx, Johnny Depp, Reese Witherspoon, Ben Stiller, Adam Sandler, Sandra Bullock, Mike Myers, Tom Cruise och Jim Carrey.

-         Will Smith och MTV har växt upp tillsammans och delar en väldigt häftig historia. MTV har varit en del av alla faser i Wills karriär och han har från början haft en enorm inverkan på vad som definierar MTV:s kultur. MTV Movie Awardds 25-årsjubileum är ett perfekt tillfälle att hedra #BigWillie på ett sätt som bara MTV kan, med många överraskningar, säger Casey Patterson, exekutive producent för MTV Movie Awards.

Smith har tidigare varit nominerad till 17 priser vid MTV Movie Awards och vunnit fem, bland annat två priser för Bästa Manliga Huvudroll (I Am Legend, 2008, samt Ali, 2001). Han har även varit programledare för galan, 1994. I år är han bland annat nominerad för bästa manliga prestation för sportdramat "Concussion".

Värdarna för årets MTV Movie Awards är Dwayne Johnson och Kevin Hart och galan sänds måndagen den 11 April kl. 01.30 på MTV, direkt från Warner Bros bakgård i Burbank, Kalifornien.

Citat

Casey Patterson, exekutive producent för MTV Movie Awards