Analysguiden: Bra order och positiv trend

En fortsatt stark orderingång var positiva nyheter i MultiDockers Q3-rapport. Bolaget närmar sig svarta siffror med en råvaru-kostnadsandel på 82 procent. En riktad nyemission har tillfört 15 miljoner kronor i likviditet under oktober som gav den nya ägaren 17,8 procent av aktierna i bolaget.

MultiDocker utvecklar och säljer effektiva logistik-lösningar på den globala marknaden. Viktiga kunder utgörs främst av lasthamnar och andra lastterminaler inom bland annat skogsindustrin. Utbudet består av sju modeller med ekoprofil som anpassas efter köparens behov. Produkterna bygger delvis på komponenter från Caterpillar, vilket ger trygghet åt köparen.

Bolaget har byggt ut sin organisation i USA och inriktar sig nu där även mot mindre maskiner, vilket ökar affärspotentialen. Efterfrågan på maskiner i lasthanterings-segmentet är god i Nord- och Sydamerika. Intäkterna under tredje kvartalet 2018 på knappt 41 miljoner kronor var litet mer än väntat. Vi höjer därför vår helårsprognos 2018 för intäkterna från 154 till 160 miljoner kronor. Orderboken uppgick till 196 mijoner kronor varav 116 miljoner kronor maskiner och 80 miljoner kronor underhållsarbeten per 30 september 2018. Det sistnämnda är hänförligt till Brasilien och löper över fyra års tid.

Koncernen nådde nästan break-even resultatmässigt under kvartal 3/2018 med en bruttomarginal om 18 procent. Vi räknar i våra prognoser med att bolaget successivt kan höja sin bruttomarginal 24,5 procent till år 2020.

Vi kommer fram till en riktkurs om 0,59 kronor per aktie i vårt Bas-scenario som är en sammanvägning av en DCF- och multipelvärdering. Det kan jämföras med 0,62 kronor i vår senaste uppdatering den 24 september. Med andra vikter på värderings-komponeterna kommer vi fram till 0,42 kronor (0,38) som motiverat värde i ett Bear-scenario och 0,78 kronor (0,89) i ett Bull-scenario.  Läs hela analysen på Analysguiden.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här.