Analysguiden: Hög aktivitet i lugn säsong

MultiDocker redovisar stark tillväxt till positiv rörelsemarginal under ett normalt sett svagt första kvartal…en stark rapport i linje med höga förväntningar. Samtidigt stärks erbjudandet och vi ser ytterligare uppsida i aktien.

MultiDocker utvecklar och säljer effektiva logistiklösningar på den globala marknaden. Befintliga referenskunder utgörs främst av lasthamnar och andra lastterminaler inom bland annat skogsindustrin. I dag består utbudet av sju modeller med ekoprofil som anpassas efter köparens behov. Produkterna byg-ger delvis på komponenter från Caterpillar, vilket skapar trygghet hos köparen. Verksamheten grundas i beprövad erfarenhet och bolaget kan således erbjuda sina kunder helhetslösningar för en effektiviserad logistik.

Försäljningen under årets första kvartal kom in på 44,1 miljoner kronor, motsvarande en tillväxt om 334 procent. Aktiviteten under första kvartalet är normalt låg och den redovisade försäljningen med en fortsatt stark orderbok är således imponerande. Med höga förväntningar var också den höga tillväxten väntad. Orderboken är stark och motsvarar drygt 50 procent av den av oss bedömda försäljningen för de återstående kvartalen i år.

Rörelsemarginalen kom in på 1,2 procent och nettoresultatet var svagt positivt. En förbättring från föregående år men marginalerna fortsätter pressas av höga logistik-kostnader. Bolaget arbetar därför sedan en tid tillbaka med att effektivisera produktion, montering och transport. Ett samarbete med SSAB har inletts för lägre materialkostnader. Detta skapar möjligen en viss uppsida i prognoserade rörelsemarginaler för helåret 2017.  Sammantaget bekräftar rapporten att bolaget kan leverera i linje med de högt ställda förväntningarna.

MultiDocker stärker erbjudandet genom att komplettera produktportföljen med två nya modeller i det lättare segmentet. Vi justerar upp prognostiserad försäljning med 5 pro-cent år 2018 och med 7 procent 2019, 2020 och 2021. En riktad nyemission stärkte kassan med 14,7 miljoner kronor till en ut-spädning av befintliga aktieägare om cirka 12 procent. Riktkursen beräknas till 1,5 kronor per aktie, vilket motsvarar en uppsida om cirka 30 procent. Vi tar upp rekommendationen till Köp.

Ladda ned hela analysen på Analysguiden.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här.