DELÅRSRAPPORT

Januari – Mars 2017

MultiQ redovisar ytterligare ett kvartal med intäkter och utgifter i balans. Ökat fokus på tillväxt i snabbväxande IoT marknad.

Första kvartalet

• Intäkterna uppgick till 33,2 Mkr (28,7 Mkr)
  • Resultatet efter skatt uppgick till 0,0 Mkr (-4,9 Mkr)
  • Resultat per aktie för första kvartalet blev 0,00 kr (-0,04 kr)

VD KOMMENTERAR

Vi presenterar ytterligare ett kvartal med balans mellan intäkter och utgifter. Detta är för oss grunden för vårt bygge av det moderna MultiQ.

Vi arbetar nu för fortsatt tillväxt i de marknader där vi investerar mest, vilket är i digitala lösningar för butiksmiljö och persontransport. Våra erbjudanden är väl utvecklade funktioner för digital skyltning, kundpekskärmar, digitala busshållplatser och mycket mer.

En intressant notering är att den teknik som vi redan arbetat med i många år i har fått ett modernt uttryck i IoT, Internet of Things, vilket helt enkelt betyder att alla saker ska kopplas till Internet. Uttrycket har nu etablerat sig även på marknaden och vi kommer därför också att använda detta begrepp mer i vår marknadsföring framöver.

Sammantaget ser vi fortsatt goda framtidsmöjligheter för MultiQ med ett allt tydligare fokus på tillväxt.

Lars Pålssontf VD

INTÄKTER

Intäkterna för perioden januari-mars uppgick till 33,2 Mkr (28,7 Mkr), vilket motsvarar en ökning med 15,7% jämfört med samma period förra året. Bruttomarginalen uppgick till 45,8% (44,6%), vilket är en förbättring jämfört med föregående år.

RÖRELSERESULTAT

Under perioden uppgick rörelseresultatet till -0,1 Mkr (-4,9 Mkr), vilket är en förbättring jämfört med föregående år.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER JANUARI-MARS 2017

• I januari genomfördes ett optionsprogram riktat till personal och ledande befattningshavare.
  • MultiQ har fått en order på 3,8 Mkr från ett stort tyskt läkemedelsföretag.

FRAMTID

Marknaden för Digital Skyltning bedöms fortsatt växande både i Sverige och utomlands. Vi satsar framåt för att öka bolagets intäkter i minst samma takt. Konkurrensen är fragmenterad och vi ser mindre aktörer på väg att slås ut, men också större aktörer som växer genom företagsköp.

Vår affärsmodell inkluderar både hårdvaruförsäljning med ett projektbaserat ojämnt intäktsflöde och en tjänstebaserad del med ett jämnare intäktflöde. Intäkter, bruttomarginal och resultat kan därför uppvisa en viss grundnivå men kring denna finns stora svängningar mellan kvartalen.

Detta medför även att vi avstår från att redogöra för orderstock eller från att avge kvartalsprognos eftersom dessa skulle kunna förmedla en felaktig indikation på bolagets utveckling i närtid.

FINANSIELL STÄLLNING, INVESTERINGAR OCH KASSAFLÖDE

Koncernen hade totalt 22,1 Mkr (31,8 Mkr) i likvida medel och outnyttjade krediter per den 31 mars 2017, varav 9,1 Mkr (10,1 Mkr) avsåg likvida medel. Soliditeten uppgick till 56,7 (59,5%). Investeringar i anläggningstillgångar under perioden uppgick till 1,1 Mkr (2,0 Mkr). Koncernen genererade under perioden ett kassaflöde från den löpande verksamheten med 2,5 Mkr (-2,8 Mkr) och det totala kassaflödet resulterade i 1,1 Mkr (2,1 Mkr).

MODERBOLAGET

Moderbolagets rörelseresultat uppgick till -0,5 Mkr (-0,5 Mkr). Resultat efter finansiella poster uppgick till -0,5 Mkr (-0,5 Mkr) och investeringar i anläggnings-tillgångar uppgick till 0,0 Mkr (1,3 Mkr). Moderbolaget hade totalt 0,0 Mkr (0,2 Mkr) i likvida medel per den 31 mars 2017.

RISK- OCH OSÄKERHETSFAKTORER

MultiQ-koncernen är genom sin verksamhet utsatt för risker av både finansiell- och rörelsekaraktär. Inom de i koncernen ingående bolagen pågår kontinuerliga processer för att identifiera förekommande risker samt bedöma hur dessa ska hanteras. Väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer finns beskrivna i MultiQ’s års-redovisning för 2016, till vilken hänvisas för en närmare genomgång. MultiQ’s årsredovisning för 2016 finns tillgänglig på bolagets hemsida.

REDOVISNINGSPRINCIPER

Denna delårsrapport är upprättad i enlighet med IAS 34. Termen ”IFRS” i detta dokument innefattar tillämp-ningen av såväl IAS och IFRS tolkningar som tolkningar av dessa standarder vilka publicerats av IASB:s Standards Interpretation Committee (SIC) och International Financial Reporting Interpretations Committee (IFRIC).

Koncernen använder sig av samma redovisnings-principer såsom de har beskrivits i årsredovisningen för 2016.

NOTERING

MultiQ-aktien är noterad på NASDAQ Stockholm i kategorin Small Cap sedan den 7 december 1999.

KOMMANDE RAPPORTTILLFÄLLEN

Delårsrapport januari-juni             augusti 2017

Delårsrapport januari-sept            november 2017

Bokslutskommuniké 2017             februari 2018

Denna delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

Lund den 18 maj 2017

Styrelsen i MultiQ International AB (publ)

Informationen i detta pressmeddelande är insiderinformation som bolaget skall offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 maj 2017 kl 12:30.

Frågor med anledning av denna rapport besvaras av:

Lars Pålsson, VD
E-mail: lars.paulsson@multiq.com

Lars-Göran Mejvik, Ordförande
E-mail: lars-goran.mejvik@multiq.com

För kontinuerlig information om bolaget se: www.multiq.com

MultiQ International AB (publ)
Scheelevägen 17

E-mail: info@multiq.com
Org nr: 556458-6948

OM MULTIQ

MultiQ är en ledande aktör inom digital signage och kundanpassade bildskärmar på den Nordeuropeiska marknaden. Våra kunder finns främst inom detaljhandel, bank, spel och transport. Kontor finns i Lund, Stockholm, Århus, Oslo samt London, indirekt representation finns i ytterligare länder. MultiQ är noterat på NASDAQ Stockholm i kategorin Small Cap.
Mer information finns på www.multiq.com.