• MultiQ/

Isländska kollektivtrafikbolaget Strætó investerar i digital IT-lösning från MultiQ

Det isländska bolaget Strætó väljer nu att satsa på digital kommunikation för ett smartare och smidigare resande och investerar i en digital IT-lösning. Bolaget är det ledande inom kollektivtrafik på Island och påbörjar nu sin digitala investering med 120 st bussar i Reykjavik-området. Ordervärdet är 3,3 MSEK och omfattar till att börja med digitala tjänster för WiFi till passagerarna och CCTV surveillance (övervakningskameror).

Inom kollektivtrafiken i hela Norden sker en stor digitaliseringsprocess där realtidsintegrationer och intelligenta transportsystem underlättar för operatörer och myndigheter att ha kontroll över att trafiken flyter som planerat. Samtidigt efterfrågar dagens resenärer ett effektivt och attraktivt resande och det finns ett behov bland resenärerna av att få mer och bättre information under resan.
MultiQ erbjuder en lösning i form av en multifunktionell digital kommunikationsplattform som gör det enklare att förbättra hela kommunikationsflödet. Plattformen är skalbar och Strætó väljer nu att investera i två olika delar av denna plattform; WiFi till passagerarna och CCTV surveillance dvs övervakningskameror.

”Intresset för digital kommunikation inom kollektivtrafiken ökar i hela Norden. Vi kan erbjuda en komplett IT-lösning som skapar hög servicenivå samt förbättrar reseupplevelsen för passagerarna. Det är mycket glädjande att Strætó nu väljer MultiQ som sin samarbetspartner i den digitala processen” säger Lars Pålsson, tf VD på MultiQ.

Leverans sker under våren 2018.

Lars Pålsson, tf VD MultiQ

Tel.: +46 (0)10 211 66 41
E-post: lars.paulsson@multiq.com

Denna information är insiderinformation som MultiQ är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 december 2017 kl. 14.00 CET.

MultiQ är en ledande aktör inom digital signage och kundanpassade bildskärmar på den Nordeuropeiska marknaden. Våra kunder finns främst inom detaljhandel, bank, spel och transport. Kontor finns i Lund, Stockholm, Århus, Oslo samt London, indirekt representation finns i ytterligare länder. MultiQ är noterat på NASDAQ Stockholm i kategorin Small Cap.
Mer information finns på