MultiQ med på tåget

MultiQ Products AB skrev i förmiddags tillsammans med Entertrainment AB ett Letter of Intent om att leverera uppemot 10 000 platta bildskärmar under en tvåårsperiod. 30 skärmar skall i ett inledningsskede installeras vid X 2000-tågens passagerarplatser. Affärsresenärerna skall få möjlighet till spel, underhållning och nyheter under tågresan.

Målsättningen för Entertrainment är att installera ytterligare 2 000 skärmar under året. Till årsskiftet 2001-2002 skall uppemot 10 000 platta bildskärmar vara installerade under förutsättning att projektet går enligt plan. Samarbetspartners i projektet är bland annat Sun Microsystems och Academedia. Systemet premiärvisas på resmässan TUR 2000 i Göteborg. SJ:s riskkapitalbolag SJ Adventure AB, står för Entertrainments initiala finansiering: - Vår målsättning är att samtliga sittplatser i X 2000 i framtiden skall vara utrustade med en bildskärm, säger Mats Wilhelmsson, ansvarig för SJ:s affärsresekoncept. För MultiQ är detta ett mycket intressant projekt ur flera aspekter. Placeringen ger en unik exponeringsmöjlighet av MultiQs varumärke mot en av Sveriges intressantaste målgrupper, affärsresenären. I snitt transporterar X 2000 5,5 miljoner personer som tillbringar tre timmar framför skärmen. Mer än hälften av dessa resenärer åker i tjänsten. - Vi valde MultiQ på grund av deras vilja och förmåga att anpassa skärmarna efter den speciella miljö som finns på tågen, säger Conny Petersson, VD på Entertrainment AB Bilder på MultiQs ledning och produkter finns att hämta i JPEG format på MultiQs hemsida, www.multiq.se För ytterligare information: Jonathan Nilsson, VD MultiQ Products AB Jonathan.nilsson@multiq.se Tfn: 040-14 35 38, Fax: 040-14 35 01 Mobil: 0709-74 35 38