MultiQ störst på platta bildskärmar

Den svenska tillverkaren av platta bildskärmar MultiQ sålde flest platta bildskärmar i Sverige under tredje kvartalet 1999 visar en marknadsundersökning gjord av DIA.

- Lanseringen av de nya platta bildskärmarna har varit framgångsrik och mottagits väl av marknaden. Försäljningsframgångarna visar sig nu i kvartal tre, säger Helge Tiainen Vd för MultiQ. MultiQ, den svenska tillverkaren av paneldatorer och LCD-skärmar sålde flest platta bildskärmar i Sverige under kvartal tre. Utvecklingen av företagets platta bildskärmar med en unik lösning för att minimera elektriska växelfält slutfördes sent i våras och ledde till ett omedelbart genombrott i flera större order före sommaren. - Vi glädjer oss åt våra framgångar hittills under 1999. Framgångarna avspeglar sig dock ej ännu i MultiQs resultat. Resultatet belastas löpande med ökade forsknings- och utvecklingskostnader för tunna klienter samt vår intensifierade marknadsföring, berättar Tiainen. MultiQ lanserade nyligen den första strålningsfria bildskärmen där emissionerna är reducerade så mycket att de inte går att mäta. Företaget har under lång tid arbetat för att minska elektriska och magnetiska fälts utstrålning från bildskärmar och den nyligen lanserade skärmen uppfyller de s k EmissionFree-kraven. - Många tillverkare kan i dag skräddarsy datorutrustning efter användarens önskemål. Men få kan erbjuda de ergonomiska fördelar som våra lågstrålande skärmar ger. Vi ser att användarens välbefinnande prioriteras i allt högre grad vid val av bildskärm, fortsätter Tiainen. MultiQs produkter kännetecknas av god ergonomi och modern formgivning. MultiQ har patent på den så kallade PURETECH-tekniken vilken minskar emission av elektriska fält. Bilder på produkter och MultiQs ledning finns att hämta i JPEG format på MultiQs hemsida, www.multiQ.se För ytterligare information: Marianne Ardsjö, marknadschef Tfn: 08-402 42 10, mobil: 0709-74 35 10, fax: 08-402 4249 E-post: marianne.ardsjo@multiq.se Helge Tiainen, VD Tfn: 08-402 42 17, 0709-74 35 08, fax 08-402 42 49 E-post: helge.tiainen@multiq.se Hemsida: www.multiQ.se